Elke marketing manager kent het. Zo niet, dan moet hij of zij het direct gaan lezen; ‘Blue Ocean’ de befaamde business-bestseller van W. Chan Kim & Renée Mauborgne. De essentie van hun Blauwe Oceaan-gedachtengoed: je moet niet tot bloedens toe concurreren, maar innoveren. Door het verkennen van businesskansrijke onontgonnen markten en/of marktdimensies, die Chan Kim en Mauborgne Blauwe Oceanen hebben genoemd, kun je als bedrijf voorsprong creëren. Door radicaal vernieuwende initiatieven te ontplooien worden bedrijven relevanter voor consumenten. En daarmee waardevoller.
Het is de hoogste tijd om een tint verder in de kleurenwaaier te kijken. Want volgens mij is Groen het nieuwe Blauw. De oceaan van Chan Kim en Mauborgne is anno 2010 niet langer blauw, maar groen. Groen blijkt tal van onontgonnen markten en marktdimensies te bieden; mede gevoed door de gestage opkomst van de Cultureel Creatieven, een horde van alleen al 2,5 miljoen Nederlanders. Deze groep bestempelt groen en goed als de meest waardevolle kwaliteiten van een merk. Groen wordt daarmee een steeds grotere consumentenbehoefte en daarmee een meer relevante marktdimensie in tal van markten.
Ook bedrijven ontdekken en (h)erkennen groen massaal als grote commerciële kans en kracht, want het is dé kleur waarmee je je op een relevante manier kunt onderscheiden. Het zijn daarom vooral groene innovaties die marktgrenzen baanbrekend verkennen en verleggen. Denk aan Kuyichi Jeans die de kledingmarkt verrijkte met fairtrade. Denk aan Wellwater die de fleswatermarkt verrijkte met maatschappelijke betrokkenheid. Denk aan ASN Bank die de bancaire wereld verruimde met expliciet ethisch bankieren. Denk aan Tony Chocolonely dat de markt van chocolade niet alleen verruimde, maar een vereerlijking in gang zette die de gehele markt ingrijpend veranderde. Eerlijke chocolade is daarmee en daardoor niet langer iets bijzonders, maar oneerlijke chocolade is er eerder iets verwerpelijks door geworden. Denk aan Desso die de tapijtmarkt ingrijpend veranderden met de introductie van C2C. En denk aan Electrolux dat onlangs een stofzuiger introduceerde die geheel gemaakt is van plastic dat is opgevist uit zee, en daarmee een fundamenteel nieuwe dimensie aan de stofzuigermarkt toevoegt. Allemaal voorbeelden van bedrijven die groen niet alleen als maatschappelijke deugd hebben behandeld, maar als een motor om het bedrijf ingrijpend te incarneren; de overtreffende trap van innoveren. Allemaal voorbeelden van bedrijven die door middel van groen, blijvende (meer)waarde hebben gecreëerd voor merk, markt en maatschappij. En daarmee succes. Als commercidealist in hart en nieren juich ik de Groene Oceaan natuurlijk van harte toe. Moge de Groene Oceaan de grootste oceaan van allemaal worden. Moge er nog vele andere bedrijven volgen die zichzelf door middel van groen opnieuw uitvinden. Moge er nog vele baanbrekende groene succesverhalen volgen. Ik hoor graag van jullie welke groene schoolvoorbeelden niet mogen ontbreken in de Groene Oceaan erelijst.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!