Google heeft een ban uitgeroepen op adverteren met Zwarte Piet, en dat niet alleen: ook het geaccepteerde alternatief in Nederland, de Roetveegpiet, is niet meer welkom in advertenties.
De verandering wordt de komende weken ingevoerd, maakt Google bekend. Op YouTube kunnen adverteerders vanaf vandaag al geen inkomsten meer genereren met video’s met Zwarte Piet of Roetveegpiet.
Uitzondering
‘Google heeft zich gecommitteerd aan gelijkheid en diversiteit’, zegt een woordvoerder van Google. ‘Daarom nemen we afscheid van advertenties waarin Zwarte Piet is te zien en kun je op YouTube geen inkomsten meer genereren met zwartepietvideo’s.’
Dat ook de roetveegpiet onder het nieuwe adverteerdersregime valt komt volgens de woordvoerder door Google zag 'dat sommige alternatieve vormen van Zwarte Piet nog steeds gebaseerd zijn op raciale stereotypes. Hoewel we altijd rekening houden met context, hebben we één lijn getrokken om ons beleid zo consistent mogelijk toepasbaar te houden.'
Er geldt wel een uitzondering voor webpagina’s die educatief of journalistiek van aard zijn. ‘Omdat we het publieke debat niet in de weg willen zitten, mag Zwarte Piet nog wel in YouTube-video's verschijnen, mits aan alle communityrichtlijnen wordt voldaan.”
Lees ook: Zwarte Piet-voorvechters vluchten van Bol.com naar Coolblue, maar tevergeefs
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!