Wat is Google Glass?
Eerst voor degene bij wie Google Glass niet direct een associatie oproept. Google Glass is een bril met daarin een mini computer verwerkt. De bediening gaat met je stem of met het touchpad aan de rechterpoot van de bril. Google Glass maakt verbinding met het internet en is te verbinden met je smartphone. Via een een mini projector worden de beelden op het oog van de gebruiker geprojecteerd. Het beeld zit net iets boven je normale kijklijn in de rechterbovenhoek. Google Glass kan bijvoorbeeld foto’s en filmpjes maken, je kunt je mail lezen via Google Glass en Google Glass kan een routebeschrijving projecteren
Hoe kan Google Glass ingezet worden in marktonderzoek?
Kan Google Glass bijdragen aan de wereld van marktonderzoek? In mijn ogen: ja! De mogelijkheden voor Google Glass zitten vooral in het registreren van het gedrag van de consument. Het is nog beter mogelijk om te kijken door de ogen van de consument. Als het ware kun je in zijn huid kruipen en zo inzichten krijgen vanuit een nieuw oogpunt. Het oogpunt van je klant. Het is bijvoorbeeld interessant voor retail. Er kan live meegekeken worden met de klant of achteraf kan de opname geanalyseerd worden. Hoe beweegt de consument door de winkel? Welke aanbiedingen bekijkt men en welke producten trekken zijn aandacht? Schapposities kunnen op basis hiervan verbeterd worden en de looppaden geoptimaliseerd. Mystery shoppers kunnen opdrachten krijgen of direct geïnstrueerd worden wat ze moeten vragen aan het personeel. Daarnaast is het mogelijk om in store surveys te doen door de respondent voor het betreden van de winkel specifieke opdrachten te geven. Kan de respondent eenvoudig een specifiek product vinden?
Eye tracking met Google Glass
Google Glass beschikt over een camera die de beweging en de emotie van de pupil meet. Daarmee kan Google Glass ingezet worden voor eye tracking. Door beide facetten te combineren is het mogelijk tijdens eye tracking sessies ook de emotie van de consument bij bepaalde beelden te meten. In één sessie kunnen zo twee aspecten gemeten worden.
Tijdsbestedingsonderzoek
Vroeger werden er online of fysieke dagboekjes ingevuld om inzicht te krijgen in de tijdsbesteding van de consument. Met Google Glass kan de consument een dag bijhouden en illustreren met foto’s of video’s om meer duiding te geven aan de activiteiten die op een dag ondernomen worden. Er kan ook ingezoomd worden op een specifiek moment van de dag. Laat de consument eens een avond rond lopen met Google Glass om zo inzicht te krijgen wat de consument doet tijdens een avondje TV kijken. In product development kan dit ook waarde toevoegen. Hoe gaan consumenten in de eigen omgeving om met bepaalde producten? Waar zitten de frustraties? Nieuwe productideeën en concepten kunnen zo sneller en in een eigen huiselijke omgeving door consumenten worden getest.
De toekomst
Ik zie mogelijkheden om Google Glass in te zetten voor marktonderzoek. De komende periode gaan we bij Multiscope de mogelijkheden met Google Glass apps verder uitdiepen. Hoe kan volgens jou Google Glass bijdrage aan marktonderzoek?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!