Google is voor het tweede jaar op rij het sterkste merk van Nederland en wordt op de voet gevolgd door een ander uniek merk, CliniClowns. Beide merken worden gezien als erg vooruitstrevend en betrouwbaar. Dat is door merkenadviesbureau Consult Brand Strategy onderzocht, met behulp van BrandAsset™ Valuator.
Consult meldt in een persbericht dat voor het eerst sinds de opkomst van internet, twee internetmerken een positie binnen de top 10 hebben bemachtigd: Google en Marktplaats.nl: ‘Google is er de afgelopen jaren in geslaagd om een onmisbare rol in te nemen in het leven van veel Nederlanders en heeft zo een sterke reputatie opgebouwd’. Google blijft verrassen volgens Consult, met innovaties zoals Google Street View. Marktplaats.nl stijgt dit jaar van de 28e naar de 5e plek in de lijst. Consult: ‘volgens consumenten heeft het merk een duidelijkere visie gekregen en een authentieker en betrouwbaarder imago. Verder blijkt dat het merk relevanter is geworden, deels gedreven door de nieuwe diensten die worden aangeboden, maar ook doordat in deze tijd van recessie de handel in tweedehands spullen toeneemt’.
Goede doelen doen het altijd goed in de BrandAsset™ Valuator. Behalve Cliniclowns, dat vorig jaar nummer 4 stond, staat ook Nederlandse Hartstichting in de top 10. KWF Kankerbestrijding is ook een sterk merk, (nummer 15).
De Merken Top 10 2009 (2008):
1. Google (1)
2. CliniClowns (4)
3. IKEA (2)
4. Efteling (7)
5. Marktplaats.nl (28)
6. Coca-Cola (10)
7. Senseo (6)
8. Discovery Channel (3)
9. LEGO (5)
10. Nederlandse Hartstichting (13)
Opvallende stijgers
Nintendo schiet van # 555 naar # 82 door de introductie van de Wii
De EU stijgt van # 530 naar # 112, het heeft zich volgens de Nederlanders als een daadkrachtige leider opgesteld
De Verenigde Staten gaat als merk van # 316 naar # 66 door de verkiezing van Obama. (Onder Bush daalde de V.S. van # 42 naar # 316).
De Wegenwacht stijgt # 38 naar # 13. Sinds de introductie van Route Mobiel heeft het zich beter weten te onderscheiden.
Opvallende dalers
Automerk Lexus daalt van # 287 naar # 753. Het groeipotentieel van de categorie blijft gelijk.
Vervoerder Connexxion daalt van # 550 naar # 838. Consult zoekt een verklaring in de opgelopen gemoederen tussen de buschauffeurs en het management over de veiligheid.
Feyenoord zakt van # 197 naar # 482: slechte sportieve prestaties en moeilijkheden in de top van de club.
Postbank verdween onlangs van de markt en daalt van # 107 naar # 391. (Moederbedrijf ING profiteert van de samenvoeging en stijgt van # 593 naar # 382).
De categorieën schoonmaakmiddelen, cosmetica, deodorant, shampoo en
mondverzorging dalen in merksterkte.
Ook de categorieën diepvriesvoeding en voeding in blik en glas dalen. De behoefte aan gezonde voeding zet door, ondanks de kleinere beurs van veel consumenten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!