Fractl en BuzzSumo bekeken 1 miljoen van de meest gedeelde artikelen (bij elkaar 2,6 miljard keer gedeeld) op de 5 grootste sociale netwerken (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn), in de eerste 6 maanden van 2014. Welk sentiment overheerst?
Allereerst zien de onderzoekers dat de grootte van de social netwerken niet zo heel veel zegt over de mate van engagement bij de gebruikers. Pew Research telde al eens de aantallen gebruikers en kwam tot deze top 4:
1. Facebook
2. LinkedIn
3. Pinterest
4. Twitter
(Google+ stond niet in deze ranking)
Fractl en BuzzSumo komen echter tot een ander lijstje, op basis van engagement. De top 5 platformen waarop het meest gedeeld wordt:
1. Facebook
2. Twitter
3. Google+
4. Pinterest
5. LinkedIn
Facebook telt alleen al 2,18 miljard gedeelde artikelen, een aandeel van 81 procent.
Sentiment verschilt per netwerk
Maar welk sentiment overheerst eigenlijk in al die gedeelde artikelen? Dat verschilt per netwerk.
Meest positief: Pinterest en LinkedIn. Artikelen met een positief sentiment worden hier meer gedeeld dan negatieve artikelen.
Gemiddeld: Twitter en Google+. Op deze netwerken vind je evenveel positief als negatief sentiment in de gedeelde artikelen.
Neutraal en negatief: Facebook. Artikelen met neutrale inhoud overheersen op dit netwerk. Echter, als we de content van de grootste uitgevers BuzzFeed, ViralNova en Upworthy niet meetellen, wordt het sentiment overwegend negatief.
Van de 2,18 miljard gedeelde artikelen op Facebook heeft 36 procent een positief sentiment. 47 procent is negatief, de rest neutraal. Echter, wanneer de populaire content van Buzzfeed, Upworthy en ViralNova wordt verwijderd, blijft er een overwegend negatief sentiment over: 57 procent van de overgebleven content heeft een negatief sentiment, versus 30 procent positief.
Slechts 1 van de andere sociale netwerken neigt naar meer negatief dan positief: Twitter. Van de meest gedeelde artikelen had 46 procent een negatief sentiment, versus 40 procent positief.
Op Google+ slaat de balans iets meer over naar positief (45 procent versus 38 procent negatief. Op Pinterest en LinkedIn overheerst positiviteit: op Pinterest 65 procent versus 18 procent negatief, en op Linkedin 70 procent versus 18 procnet negatief.
De onderzoekers keken ook naar de populairste publishers per sociaal netwerk:
Facebook: BuzzFeed
Twitter: Mashable
Google+: MSN
Pinterest: BuzzFeed
LinkedIn: Mashable
Mashable, Forbes en de The New York Times behoren tot de top 5 van uitgevers die op 3 verschillende platformen veel worden gedeeld. BuzzFeed en CNN komen voor in de top 5 van populairste uitgevers op 2 netwerken.
Bij de meeste uitgevers wordt een artikel gemiddeld minder dan 5000 keer gedeeld. Bij 11 gebeurt dat tussen de 5000 en 25.000 keer. Bij twee publishers worden artikelen gemiddeld 60.000 keer gedeeld: Upworthy en ViralNova.
Nieuwssites laten een overwegend negatief sentiment zien in hun content:
Mashable schrijft een stuk positiever:
Mashable komt echter weer niet voor in de top 5 van grootste uitgevers op het meest positieve netwerk: Pinterest.
Welke onderwerpsgebieden werken goed op welke sociale netwerken? Zonder de content van BuzzFeed, Upworthy en ViralNova zie je op Facebook een mengeling van nieuws en entertainment, en veel commerciële content. De meest gedeelde content op Twitter focust zich op de popcultuur. Google+ deelt vooral wereld- en industrienieuws, Op Pinterest worden vooral plaatjes over eten, gezondheid, huis en beauty gedeeld. Op LinkedIn: carriere, ontwikkeling en business.
De onderzoekers probeerden ook te analyseren of er overeenkomsten waren qua gebruikte woorden in de artikelen die het meest werden gedeeld, maar daar kwam niets uit. 3 uitzonderingen daargelaten:
1. Positieve bijvoeglijke naamwoorden. Woorden als grootste, gelukkigste, schattigste, hilarisch etc leiden ertoe dat meer mensen op een deelknop drukken.
2. Werkwoorden die relateren aan kennis en leren. Bijvoorbeeld denken, begrijpen, geloven, bewijzen.
3. Foto’s. Dit woord was prominent op bijna alle social netwerken, behalve op LinkedIn. Het suggereert dat content met mooi beeld een voordeel heeft ten opzichte van content zonder.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!