In het rapport Market Movers: Lessons from a Frontier of Innovation van IFC (onderdeel van de wereldbank) en SustainAbility (een Engelse adviesorganisatie) wordt een aantal succesvolle cases gepresenteerd van duurzame bedrijven.
Het punt is met name dat deze bedrijven zich bevinden in 'emerging markets'. Wat dacht u van een duurzaam ei uit China?
Daarmee tonen deze markten in ontwikkeling zich niet alleen competitief op het gebied van goedkope productie, maar nu dus ook op duurzame productie.
Deqingyuan is een bedrijf dat in 2000 startte met de productie van 'veilige eieren'. Met de SARS crisis en vogelgriep als context, was dat een behoorlijke uitdaging. Het bedrijf is de eerste in China die eieren aanbiedt die gestempeld zijn met de legdatum en een trademark.
De kippen hebben grote hokken en krijgen goed voer. De werknemers profiteren van het gezondheidsplan van hun werknemer. En de kippenstront wordt gebruikt als mest voor de lokale boeren. Die daardoor weer beter voer kunnen produceren.
Dat alles staat voor kwaliteit. De Chinezen betalen er graag twee keer zoveel voor als voor de gewone eieren. Nu worden 480.000 eieren per dag geleverd. In 2010 moeten dat er zo'n 6 miljoen per dag zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!