Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de genomineerden voor de Liegebeestverkiezingen

McDonald’s, Milka, Bord Bia, Jumbo en Albert Heijn zijn de ‘uitverkorenen’ dit jaar.
Milka
Milka

Stichting Wakker Dier nomineert vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezingen. McDonald’s, Milka, Bord Bia, Jumbo en Albert Heijn maken dit jaar kans op de oneervolle titel.

related partner content for mobile comes here

Dit is de elfde editie van de verkiezingen, waarmee Wakker Dier misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn wil aanpakken. Vorig jaar won Rabobank vanwege een reclame die zou impliceren dat de bank de voedingssector gaat verduurzamen. 'Terwijl Rabo in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in onder meer megastallen', verklaart Wakker Dier. In 2017 kreeg Albert Heijn de prijs, 'omdat hij suggereerde dat de serranoham-varkens buiten in de wei lopen'.

Hieronder de genomineerden voor 2019:

‘Enriched’ plofkip bij McDonald’s

McDonald’s doet volgens Wakker Dier alsof hij is gestopt met plofkip, maar de praktijk is weerbarstig. 'De keten gebruikt nu de term "100 procent enriched kippenvlees" waarmee McDonald's verzwijgt dat hij nog steeds gebruik maakt van een snelgroeiende plofkip, die in zes weken tijd uitgroeit tot een dier van 2,3 kilo. Het enige ‘enriched’ is dat de dieren wat strobalen en daglicht krijgen.’

McDonald's

'Tedere' melkchocolade van Milka

‘Milka claimt dat haar melkchocolade gemaakt wordt van "teder geproduceerde melk", terwijl ze kalfjes direct na de geboorte weghaalt bij de moeder’, stelt Wakker Dier. 'Die kalfjes worden vervolgens in een eenzame huisvesting geplaatst.' Erg teder klinkt dat niet nee... 

Milka

'Stressvrij' Iers rundvlees van Bord Bia

'Het diervriendelijke imago van Iers rundvlees wordt bewaakt door Bord Bia', legt de stichting uit. 'Een overheidsorgaan dat het commercieel succes van Iers voedsel in het buitenland stimuleert.’ Het orgaan zou echter claimen dat hun kalveren een ‘heerlijk, stressvrij leven’ leiden. ‘Maar ondertussen staat het toe dat kalfjes onverdoofd worden onthoornd en gecastreerd.’

Moederloze lammetjes bij Jumbo

Jumbo pretendeert dat de melk voor geitenkaas met veel liefde en aandacht wordt verzorgd, zegt Wakker Dier. ‘Maar lammetjes moeten direct na de geboorte weg bij hun moeder en gaan al snel naar een mesterij. Daar zijn de omstandigheden zo slecht dat zo’n dertig procent vroegtijdig sterft.' Wakker Dier voegt fijntjes toe: 'Met ongeveer zes weken gaan de lammetjes naar de slacht.' 

Minste ruimte voor AH-kippen

Op de AH-verpakking claimt Albert Heijn dat zijn kip 'meer ruimte' krijgt. Wakker Dier: 'Terwijl Albert Heijn met zestien kippen op één vierkante meter, zonder daglicht, juist de minste ruimte geeft. Zelfs discounter Aldi geeft de kippen meer ruimte.'

Wakker Dier startte eerder al een campagne tegen AH omtrent dit probleem. 

Mensen kunnen tot en met 15 september stemmen op de meest misleidende claim.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Melkveehouder

Kalfjes worden niet voor niets bij de koe weggehaalt. Dit is om ziektes te voorkomen en het kalf de beste levens start te geven. Ook heeft de overheid de maten bepaalt waaraan de "eenzame" kalverboxen moeten voldoen. En wat heeft kalfjes weghalen bij de moeder nou met voedsel kwaliteit te maken?
Ook is het volgens de Nederlandse overheid VERBODEN om dieren te castreren of te onthoornen zonder verdoving. Juist die verdoving zorgt ervoor sat de dieren weinig stress ervaren. Mijn mening: 'Doe eens onderzoek voordat je iets plaatst.'

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in