Ruim 250 invloedrijke vakgenoten kregen de vraag voorgelegd: welke drie vakgenoten inspireerden u het afgelopen jaar het meest? Op die oproep werd, net als vorig, jaar massaal gereageerd. De redactie keek nog eens kritisch naar de lijst en stelde op basis van de criteria zichtbaarheid in (sociale) media, opmerkelijke recente vakprestatie en bijdrage aan vernieuwing van het vak, de finale lijst samen. Dit is de top 5. Deze complete PR Parade 2015 verschijnt in Communicatie Magazine april 2015 – en vindt u hier online.
1. BARTHO BOER (in 2014 op 14)
Meest genoemd, meest geroemd. Snelle denker, beminnelijk voorkomen, pr-machinist van het zuiverste water. Was de afgelopen vijf jaar slechts op één stommiteit te betrappen: zijn overstap van Amsterdam naar het altijd bruisende Amstelveen, waar hij – we citeren uit zeer betrouwbare bron – ‘nog nooit zo weinig deed en nog nooit zoveel verdiende’. Kwam gelukkig nét op tijd tot het inzicht dat er geen mooier vak is dan communicatie en zorgt sinds november bij de NS dat de treinen op tijd rijden. Pardon: dat wij dénken dat de treinen op tijd rijden. Want alles is perceptie, nietwaar?
2. MARJOLIJN MEYNEN (nieuw in de lijst!)
Op zoek naar de communicatiespetter van de eeuw? Zoek niet langer, want Marjolijn Meynen is er. Koel van hoofd, warm van hart, strak van uiterlijk. De Máxima van het vak. Houdt in haar eentje de gehele Amsterdamse economie gaande. Zette Obama pal voor de late Rembrandt en de verzamelde wereldpers deed de rest. Het verhaal gaat dat Wim Pijbes haar elke avond nog even belt voor het slapengaan. Dan vraagt hij Meesteres Marjo of hij het vandaag een beetje goed heeft gedaan. Want Wim weet: nooit eerder in haar geschiedenis bezochten zoveel uitgeeflustige Duitsers, Japanners, Chinezen en Saudi-Arabieren onze hoofdstad. Dank zij Koningin Marjolijn. Net iets minder vaak genoemd dan de nummer één van deze lijst, die overigens – that says it all – tot over zijn oren verliefd is op deze parel in de kroon van het vak.
3. BETTEKE VAN RULER (in 2014 op 1)
Vorig jaar nog de onbetwiste Godmother en de capa di tutti capa van de communicatie, nu ingehaald door de nieuwe generatie. Vindt ze dat erg? Vast niet. Haar enthousiasme voor het vak duurt onverminderd voort. Critici wijten haar val uit de top-2 aan het feit dat heel Nederland inmiddels wel scrumt. En dat ze – zoals sommige sportlieden na Olympisch goud – een zeer lucratieve maar wel erg tijdrovende tour langs alle communicatieafdelingen van Nederland maakte. Met de nadruk op alle. En wetenschappers, dat weten wij allen, hebben nu eenmaal een ivoren toren nodig om grootse daden te verrichten.
4. GUIDO RIJNJA (5)
Communicatiedichter, overheidsfilosoof. Schreef op zijn achtste een grensverleggend essay over Schuivende Panelen in de overheidsvoorlichting. Deed lucratief strategisch advieswerk in groep zeven van de basisschool. Werd de eerste spindoctor (van Bram Peper) onder de veertien. Richtte onderwijl de Academie voor Overheidscommunicatie op en schreef een dissertatie over iets wat hij zelf nooit oproept: weerstand. Denkt zover vooruit, dat geen ambtenaar hem bijhoudt. Als ze dat al zouden willen. Geen gemeente zonder zijn gedachtegoed. Geen departement zonder zijn parelende kennis en invloed. Communicatiedirecteuren eten uit zijn hand, ministers steken eerbiedwaardig hun hoofd om de deur als Rijnja door de gangen van de RVD slentert op weg naar alweer een briljante inval. Ons advies: vakgenoten, beluister en koester hem. Zijn invloed is zoveel groter dan wij simpele stervelingen kunnen bevroeden.
5. NOELLE AARTS (12)
Hoogleraar Strategische Communicatie aan de UvA. Doet ook iets wetenschappelijks met communicatie in de universitaire Wageningse klei. De gedoodverfde opvolger van Betteke van R. Maar dan anders. Buitengewoon slim en leuk persoon. Vrouw met ballen ook. Riep de hoofdredacteur van dit blad bij verschijning van de vorige top-25 op het matje. Nou. Dan durf je wel wat. De quote dat zij ooit ‘mede-eigenaresse van een somber existentialistisch punk-café’ was, schoot haar in het verkeerde academische keelgat. Het was namelijk niet somber. Werd in januari uitgeroepen tot Docent van het Jaar aan de Universiteit Wageningen. Vergat dit te melden. Kreeg voor 5 jaar opnieuw de Stoel Strategische Communicatie aan de UvA. Of was het nu een hoogleraarschap aan de WUR? Hoe dan ook: vergat dit eveneens te melden. Loopt daardoor een hogere notering mis. Want bescheidenheid is mooi, maar ‘eigen pr’ is beter. Zeker voor een pr-prof.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!