Dit moet je nooit doen in communicatie - 20 bondige waarschuwingen

20 jaar Communicatie. 20 wijze lessen van communicatie-experts - #20COM

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Communicatie bestaat 20 jaar. Voor dit jubileum legden we 20 onbetwiste toppers uit ons vakgebied een serie vragen voor. In deze aflevering: wat werkt écht niet als je met communicatie iets wilt bereiken? Wat moet je nooit doen?

Paul Stamsnijder
Oprichter en partner Reputatiegroep

l’Art pour l’art: een aanpak inzetten die is gebaseerd op de hype van het moment. Als communicatie een doel op zich wordt, ga je onderuit. Verdiep je liever oprecht in de materie.

Bartho Boer
Hoofd Communicatie Nederlandse Spoorwegen

Proberen om het iedereen altijd naar de zin te maken. Communicatie vraagt om heldere keuzes.

Ron van der Jagt
Voorzitter Logeion

Klagen.  Klagen wanneer je vindt dat je te laat wordt ingeschakeld.  Klagen dat je niet aan tafel zit op de plekken waar de besluiten vallen. Calimero-gedrag leidt ertoe dat je niet meer wordt gevraagd. Zorg ervoor dat je geen onderdeel bent van het probleem, maar onderdeel van de oplossing. 

Reint Jan Renes
Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein, Hogeschool Utrecht

1. Slecht luisteren. 2. ‘Impact’ verwarren met ‘bereik’ en ‘aandacht’.

Betteke van Ruler
Emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement

Buiten de waard rekenen, of dat nu je opdrachtgever is of je stakeholders, je zult met allemaal rekening moeten houden, altijd.

Hans Koeleman
Director Corporate Communications & CSR KPN

Denken dat je met communicatie iets kunt bereiken. Of nog erger: proberen andere mensen daarvan te overtuigen.

Alex Sheerazi
​Hoofd Communicatie Metro en Tram gemeente Amsterdam

Jezelf heel erg serieus nemen.

Jan Driessen
Directeur/eigenaar Q&A | Communicatie

Het eigen gelijk uit de Ivoren Toren blijven prediken en het applaus uit eigen gelederen dan opvatten als succes.

Jos Govaart
Directeur-eigenaar PR-Bureau Coopr

Inside-out denken zonder iets écht innovatiefs of wezenlijks te doen.

Youssef Eddini 
Hoofd Marketing & Communicatie NOS

Aannames doen in plaats van afgaan op onderzoek of betrouwbare data. Killing.

Renata Verloop
Adviseur online communicatie overheid & kennisintensieve organisaties

Het belang van de ander niet kennen.

Noud Bex
Oprichter Bex* Communicatie, specialist crisismanagement en crisiscommunicatie

Niet over de grenzen van ons vak heen kunnen kijken; je moet weten waar je CEO of bestuurder wakker van ligt en zijn taal spreken. Alleen dan kun je communicatie in de juiste context toepassen.

Monique Botman
Managing Director Porter Novelli

Eenrichtingsverkeer. Als je je doelgroep niet weet te boeien of te binden, is communicatie kansloos.

Maryse Ducheine
Directeur Communicatie Gemeente Den Haag

In je communicatie slechts bezig zijn met je eigen succes of je eigen waarheid.

Hanneke de Korte
Hoofd Media & Communicatie Reclassering Nederland

Drammerig zijn, rücksichtslos je eigen gang gaan.

Roland Kroes
Manager Communicatie bij Autoriteit Financiële Markten

Proberen om overal controle op te willen hebben. Laat dingen los, laat dingen ook eens gebeuren. Juist dan zie je wat goed werkt, wat beter kan en hoe je zelf daar een goede bijdrage aan kan leveren.

Noelle Aarts 
Hoogleraar communicatie

Er voetstoots van uit gaan dat je mensen kunt overtuigen met jouw argumenten. Immers, argumenten stellen niets voor, tenzij mensen er naar op zoek zijn!

Ewald van Rooij
Eigenaar Lindblom public relations public affairs

Geen handelingsperspectief bieden. Alleen een probleem benoemen is nooit genoeg. Dat leidt tot paniek of tot berusting, maar niet tot actie.

Charles Huijskens
Partner Huijskens Communications

Drammen. Dreigen.

Ilse van Ravenstein
Eigenaar Involve, specialist interne communicatie

Recht praten wat krom is.

Nog geen Communicatie?

Speciaal voor ons jubileum doen we lezers van CommunicatieOnline een aanbieding. Laat Communicatie voor je werken en sluit je nu geheel vrijblijvend aan: drie maanden voor maar 10 euro! Inclusief magazine, onbeperkt online toegang en korting op events. Hoeveel informatie en inspiratie wil je hebben?  Klik hier op

Illustratie: Nadezhda Molkentin 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie