Deze enorme clichés kun je maar beter vermijden als je op zoek bent naar kernwaarden

Onderzoek: welke kernwaarden gebruikt iedereen en welke zijn nog fris?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Integriteit, respect en innovatie: bedrijven die op zoek zijn naar hun kernwaarden, kunnen maar beter wegblijven bij deze drie clichés. Net als de platgetreden paden veiligheid, transparantie of teamwork.

Niet onderscheidend

Uit een van het Britse bureau Maitland naar de belangrijkste kernwaarden van de top 100 op de FTSE (de Londense AEX)  blijkt dat veel ondernemingen niet erg onderscheidend zijn als het om de keuzen van hun kernwaarden gaat. In 35 van de gevallen stond integriteit op de lijst, daarna kwam respect (29%), gevolgd door innovatie (24).



Openheid

Opmerkelijk: ook bedrijven in de financiele sector gaan massaal voor integriteit. Maar liefst 9 van de 17 financials uit het onderzoek kozen voor dit begrip. Respect doet het ook goed in deze sector (plek3), net als openheid (5). Niet alleen de weinig onderscheidende keuze is onderwerp van kritiek. Ook het feit dat veel grote - met name financiele - ondernemingen vooral  uit blinken in tegenovergesteld gedrag.

Minder courant

Speciaal voor organisaties die op zoek zijn naar een meer onderscheidend identiteitsverhaal, publiceerde Maitland ook een lijst met minder courante kernwaarden. Daarop prijken begrippen als: forward thinking, wetenschappelijk gedreven, open-mindedness,  inspiratie, consistencie, autonomie en nieuwsgierigheid. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie