Out-of-home campagnes zijn tegenworodig makkelijk interactief te maken. Een Rasperry Pi heb je al vanaf 5 dollar en met allerlei sensoren - bewegings-, warmte- of geluidssensoren - laat je een abri of billboard reageren op de omgeving Op deze manier kan technologie een creatief idee versterken.
Warmtesensoren
Het Poolse Theraflu plaatste een abri die voorbijgangers scande op lichaamstermperatuur. Dit om te zien of ze lichte koorts hadden, wat een indicatie is voor een opkomende griep. Als beloning voor hun medewerking konden voorbijgangers een thermo-selfie maken.
Bewegingssensoren
Deze uiting van Reebok in Stockholm is een abri en vendingmachine in één. Het promoot de nieuwe ZPump 2.0 sneaker door het meten van snelheid. Als je snel genoeg voorbij sprint, unlock je een paar sneakers.
Niets werkt zo aanstekelijk als gapen. Deze abri speelt daar slim op in. Bewegingssensoren registreren of er iemand komt aanlopen. Vervolgens speelt een video af die de persoon moeten laten gapen. Op een gegeven moment gaapt het hele metrostation. Tijd voor het adverterende koffiemerk?
Ogilvy in Londen ontwikkelde voor een asiel een serie billboards die behalve van bewegingssensoren ook gebruik maken van RFID technologie. De RFID-chips zijn verwerkt in folders die worden uitgedeeld door vrijwilligers van het asiel. Mensen die met zo'n folder langs een billboard lopen, zien dat een video precies op hun loopje is getimed: de hond blijft over de verschillende billboards de mensen volgen.
#Looking For You Battersea Dogs & Cats Home Campaign
Regensensoren
Dove plaatste op Times Square een interactief billboard dat gebruik maakt van weerdata en regensensoren. De vrouw in de video gaat bij regen uitgebreid douchen en uiteraard gebruikt ze een product van Dove.
Geluidssensoren
Deze veelbekroonde abri van het Zweedse shampoomerk Apotek Hjartat staat op een metrostation. De abri is voorzien van sensoren die horen of een metro aankomt. Zodra dit het geval is, begint het haar van de dame mee te bewegen met de wind. Sterk in zijn eenvoud.
Om bewustzijn te creëren voor kinderen met kanker bedacht de 'The Swedish Childhood Cancer Foundation’ (met toestemming van het shampoomerk) een confronterende inhaker op bovenstaande campagne.
Ook dit billboard van Fiat maakt gebruik van geluidssensoren. De uiting is ter promotie van hun parking-assistant. Door sensoren te plaatsen op de auto achter de lege parkeerplek, weet het billboard precies hoeveel ruimte de auto nog heeft. De bunny in de video reageert hierop en geeft aan hoeveel die ruimte is.
Volop inspiratie. Bedenk jij de volgende?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!