De Epica Awards bestaan 30 jaar en organisatie viert die verjaardag in Amsterdam. Afgelopen week vergaderden 32 internationale vakjournalisten over wat zij het meest bijzondere of inspirerende werk vonden. Donderdag werden de winnaars bekend gemaakt en was er een congres met sprekers uit de hele wereld.
Verbeter de wereld met marketing
Thomas Kolster begint de dag met zijn verhaal over Goodvertising. ‘Marketing heeft een hoop kapot gemaakt in onze wereld,’ vertelt hij. ‘Denk aan overconsumptie en bevestiging van stereotypen. Maar we kunnen marketing ook inzetten om de wereld te verbeteren.’
'Bedrijven kunnen het verschil maken. En steeds meer CEO's begrijpen dat.' @thomaskolster @richardbranson #EpicaAwards30 @adformatie pic.twitter.com/BMy0LnceO7
— Claartje (@ClaartjeVogel) November 17, 2016
Hij laat een paar voorbeelden zien van merken die het 'goed doen', zoals deze campagne #LikeAGirl. ‘In maandverbandreclames zie je meestal een inlegkruisje met een blauwe druppel. Dit bevestigt alleen maar het taboe op praten over ongesteld zijn. Met #Likeagirl wil Always meisjes juist meer zelfvertrouwen geven.’
Verder spreekt hij vol lof over Lego, dat sinds vorige week niet meer samenwerkt met Daily Mail. Het speelgoedbedrijf adverteert niet langer in de krant, omdat Daily Mail, the Sun en de Daily Express migranten 'overwegend negatief' hebben neergezet en vlak voor en na het referendum over de Brexit 'tot haat hebben opgeroepen’.
@StopFundingHate We have finished the agreement with The Daily Mail and are not planning any future promotional activity with the newspaper
— LEGO (@LEGO_Group) November 12, 2016
Cecilia Martin vertelt over het werk van bureau Lava Lab voor diverse musea. Volgens Martin maakten musea zich een paar jaar terug nog geen zorgen over de aanwas van jong publiek. ‘”Ze komen vanzelf, als ze ouder zijn”, dachten ze’, vertelt Martin. ‘Crazy!’
Lava Lab verdiepte zich in de wensen van de doelgroep. Het bureau gebruikte nieuwe technologie (virtual reality, augmented reality, maar ook apps als Snapchat) om millennials aan te spreken. De ontwerpers ontwikkelden een ‘open source storytelling app’ voor musea. De app heet Flinck en hij communiceert met beacons (kleine zendkastjes) in het museum. Als je door de ruimte loopt, krijg je verhalen te zien op basis van jouw locatie. Die verhalen lees je niet, maar je ervaart ze via filmpjes, geluidsfragmenten en games.
Lava Lab werkte samen met het Amsterdam Museum, Rijksmuseum en de Hermitage, maar in principe kan ieder museum met de app aan de slag. In de video zie je hoe de app werkt.
Bekijk meer werk van Lava Lab.
‘Building brands at the speed of culture’, dat is volgens Barry Wacksman wat bureau R/GA doet. Het klinkt vaag, maar het principe is simpel: het bureau speelt met merkcampagnes in op waar mensen toch al over praten. Campagnes sluiten aan op nieuws, trends of sentiment.
Een voorbeeld is deze campagne die R/GA maakte voor koptelefoonmerk Beats by Dré. In de reclame zie je basketballer LeBron James. Net voor het filmpje online verscheen, werd bekend dat hij opnieuw zou spelen voor Cleveland Cavaliers, waar hij zijn carrière begon. In een emotionele video laat hij zien hoeveel wat zijn ‘thuis’ voor hem betekent.
Ook een van de Grand Prix winnaars (al wist hij dat toen zelf nog niet) gaf een presentatie op het podium. Bas Korsten vertelt hoe The Next Rembrandt tot stand kwam.
Een nieuwe Rembrandt
‘Dit project had dertig keer kunnen stranden, maar dat is niet gebeurd’, vertelt hij. The Next Rembrandt is een ‘schilderij’ dat gemaakt is door een computer. Het werk komt uit een 3D-printer en is volledig gebaseerd op data van het werk van Rembrandt van Rijn. ‘We wilden een computer het ideale nieuwe portret laten maken.'
JWT werkte samen met datawetenschappers, programmeurs en kunstkenners. ‘ING wilde het innovatieve karakter van de bank laten zien tijdens de Rembrandttentoonstelling’, vertelt Korsten. ‘Zo kwamen we op dit idee. Uiteindelijk was het project pas klaar nadat de tentoonstelling was afgelopen.’
The AI #Rembrandt costs 75 euros in materials, but they've been offered 30.000 euros. There's only made one in the world! #EpicaAwards30 pic.twitter.com/yyINgT0Ve0
— Thomas Kolster (@thomaskolster) November 17, 2016
Hij vertelt in de zaal dat ING aanvankelijk niet enthousiast was over The Next Rembrandt. ‘Het was een ingewikkeld project en ze wisten niet wat de uitkomst zou zijn’, legt de creative director uit. Uiteindelijk wist JWT de bank te overtuigen en was het project een groot succes. Het kreeg wereldwijde aandacht van de pers (meer dan 1400 nieuwsartikelen) en won twee Grand Prix in Cannes. Tijdens de Epica’s won The Next Rembrandt goud en een Grand Prix.