Premium

De koffie-zonder-koffie heeft de smaak te pakken en ligt bij Albert Heijn in de schappen

Hoe David Klingen en zijn meest duurzame koffie Northern Wonder aan terrein, smaak en geur winnen.

David Klingen voor de Albert Heijn

Kun je mensen een volledig ‘duurzame’ koffie laten drinken die goed is voor het milieu?

Die vraag probeerden David Klingen en de zijnen te beantwoorden. Er is namelijk een groeiend probleem in de koffieteelt. Schattingen gaan ervan uit dat tegen 2050 de hoeveelheid land dat geschikt is voor koffieplantages met 50% afneemt en dat de vraag naar koffie zal verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.

Plantages van koffiebomen, die gevoelig zijn voor klimaatverandering, zullen door de opwarming van de aarde naar grotere hoogten moeten verschuiven, koffie wordt daarmee een aanjager van ontbossing in de tropen.

David Klingen, in het verleden onder meer duurzaamheidsmanager bij grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo, gelooft dat alleen radicale verandering zoden aan de dijk zet. Hij ontwikkelde daarom een volledig koffieboonvrije koffie die toch de smaak van koffie heeft.

Tweede versie

De zoektocht van Klingen en de zijnen duurde twee jaar en begin oktober vorig jaar heeft hij zijn eerste koffievrije koffie kunnen presenteren, in vier vormen te gebruiken: filtermaling met en zonder cafeïne en nespresso competible capsules, ook met en zonder cafeïne. ‘We wilden dat mensen deze koffie net zo kunnen zetten als ze gewend zijn.’

Klingen koos, zo vertelde hij Adformatie vorig jaar, voor een gecontroleerde online verkoop omdat hij vooral de reacties van de consument wilde verwerken in de verbetering van zijn product.

Dat heeft nu geleid tot een tweede versie van de Northern Wonder-koffie, de merknaam waaronder het bakje troost van Klingen op de markt is gebracht.

Deze is bovendien op grote schaal te koop, want Albert Heijn heeft aangekondigd dat het de koffie zonder koffie in zijn supermarkten gaat verkopen.

JM: Een nieuw verkoopkanaal via AH is een doorbraak. Ben je van plan er nog meer aan te boren?
DK:

‘Van verkoopkanalen aanboren is helemaal nog geen sprake. We zijn in zekere zin nog wat nerdy gericht op onderzoek en ontwikkeling. We hebben niks aan sales gedaan, Albert Heijn heeft ons benaderd, wij niet hen. En ja, naast Albert Heijn melden zich wel meer spelers. Het lijkt erop dat we begin 2024 gaan starten met een marktleidende retailer uit een ander Europees land. Maar goed, om impact te maken willen we natuurlijk groot worden, natuurlijk zullen we op termijn ook meer sales-achtige activiteiten oppakken.’  

Je vertelde vorig jaar dat vooral inzette op feedback van de consument. Hoe heeft die gereageerd op de eerste versie koffieloze koffie?

‘We hebben duizenden mensen kunnen laten proeven. Uit de questionnaires waar we mee hebben gewerkt bleek dat veel mensen onze eerste versie al flink op koffie vonden lijken. Maar we kregen ook duidelijke verbeterpunten in beeld. Een belangrijke was dat het een wat krachtiger bakkie mocht zijn. Dat is dan ook ons belangrijkste werk geweest bij de ontwikkeling van onze tweede release. Wat meer pit, meer body.’

Filter Blend Northern Wonder (verkrijgbaar bij AH)
Filter Blend Northern Wonder (verkrijgbaar bij AH)
spresso blend varainten Northern Wonder (niet verkrijgbaar bij AH)
spresso blend varainten Northern Wonder (niet verkrijgbaar bij AH)
Maar ze vonden het wel lekker?

‘Ja, dat was een interessant inzicht wat naar voren kwam: de eerste release scoorde op een as van ‘hoe lekker vind je Coffee Free Coffee’ een tikkie hoger dan dat het scoorde op een as van ‘in welke mate vind je de boonloze koffie op traditionele koffie lijken’. Wij werken steeds toe naar een 100%- match met koffie, maar als mensen een net wat andere smaak ook lekker vinden en daar aan kunnen en willen wennen, kan dat ook een interessante route zijn. Kijk ook maar naar Oatly. Smaakt ook niet helemaal naar koemelk, maar wordt wel door veel mensen gewaardeerd. Maar goed, wij blijven wel ook doorontwikkelen om wel echt naar die volledige match te gaan.’
 

Je wilde ook dat Northern Wonder de klassieke koffiegeur zou krijgen die ook ver draagt. Die ontbrak nog. Ruik je daar verbetering in?

‘Op dit vlak hebben we nu de meest interessante doorbraak nu bereikt met onze espressomaling. Dit is echt een ander product dan onze filtermaling, en heeft qua aroma’s een mooi – inderdaad vér dragend – aroma. Als ik thuis met bijvoorbeeld een mokkapotje koffie-zonder-koffie zet, ruikt mijn vrouw dat op onze bovenverdieping. Wel is een ver dragende koffiegeur ook nog een terrein waar we onze doorontwikkeling op richten. We zijn daar vooral mee bezig binnen ons ontwikkelingstraject van de hele boon: we zijn bezig met het maken van een koffie-loze koffieboon. In die boon zitten dan aroma’s – precies zoals bij traditionele gebrande koffie – als het ware opgesloten. Pas bij het malen komen die mooie aroma’s vrij, en als je dan een bakkie zet, krijg je een nog breder, interessanter koffie-achtiger boeket.

Wat wordt de volgende grote stap?

‘Nu onze koffie-zonder-koffie op de schappen bij Albert Heijn ligt, willen we zorgen dat nog veel meer mensen ons verhaal tussen de oren krijgen. Dat ze beseffen dat koffie in steeds sterkere mate een veroorzaker van ontbossing is. En dat er achter duurzaamheidsinitiatieven vanuit de grote koffie-industrie wellicht goede intenties zitten, maar dat meestal weinig zoden aan de dijk zet, zoals ook laatst in een artikel in Trouw werd uiteengezet. Verder blijven we werken aan de ontwikkeling van de koffie-loze hele boon en zijn we nu bezig met een nieuwe geldronde. Ook een belangrijke vervolgstap.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie