Het klinkt wellicht wat vreemd, maar volgens Marnix Bügel kan een klant verliefd zijn op je bedrijf. Hij kan het weten (denk ik dan), want hij is op dit onderwerp gepromoveerd op 3 juni j.l. aan de Rijksuniveristeit in Groningen. Hij combineerde de kennis van psychologische theorieën met (relatie)marketing. Hij vond een opmerkelijk verband: twee van de drie componenten waaruit liefde tussen mensen bestaat, komen ook voor binnen klantrelaties.
Volgens Bügel bestaat binnen de psychologie de liefde uit drie factoren: intimiteit, gebondenheid en passie. Het begint met passie, de intimiteit komt later en geeft een gevoel van geborgenheid. Twee van deze componenten worden ook teruggevonden in de relatie tussen klant en bedrijf.
Bedrijven zouden hier volgens hem lering uit kunnen trekken. Zeker omdat juist in het begin van een zakelijke relaties het verloop hoog is. Veel bedrijven steken veel energie in het binnenhalen van nieuwe klanten, maar eenmaal binnengebracht is de kans dat de aandacht verslapt erg groot. Deze theorie is op zichzelf niet nieuw, maar wel interessant dat dit nu vanuit een ander perspectief wordt belicht.
Lees hier het uitgebreidere verhaal op de nieuwspagina van de Rijksuniversiteit Groningen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!