Terwijl Philips wereldwijd steeds meer waardering oogst voor haar Sense & Simplicity-productstrategie, gaat het met concurrent Sony juist de andere kant op. Oud Sony-topman Idei waarschuwt Sony en andere Japanse elektronicabedrijven voor de toekomst. "De Japanse consumentenelektronica-industrie is stervende" is zijn boodschap.
Hoe heeft het zover kunnen komen? Volgens Idei komt het doordat Sony en andere Japanse producenten te kampen hadden met hoge kosten tijdens een wereldwijde concurrentieslag. Volgens mij komt het echter gewoon omdat Sony zijn klanten uit het oog is verloren.
Idei legt uiteraard de schuld bij externe factoren. Het is namelijk tijdens zijn bestuursperiode als CEO, van 1995 tot 2005, dat Sony de meest verwonderlijke misstappen heeft gemaakt.
Neem nu de Qualia productlijn. Peperdure state-of-the-art hebbedingetjes, die weliswaar het technisch vernuft van Sony tonen maar tegelijkertijd slechts voor weinigen betaalbaar zijn.
Toen Sir Howard Stringer vorig jaar CEO van het elektronicaconcern werd, was één van zijn eerste wapenfeiten het gedeeltijk afzinken van de Qualia productlijn. Alleen in de VS zijn de gadgets nog verkrijgbaar. Vervolgens liet hij het hondje Aibo inslapen. Ook dit was meer een prestige-project dan een commercieel succes.
Sony heeft een historie van bemoeienis met branchevreemde producten. Zo is het eigenaar van Colombia Pictures en aandeelhouder bij een Japanse winkelketen met snoep en cosmetica. Ook in de financiële dienstverlening en muziekindustrie is Sony actief.
De strategie van Idei was het laten samensmelten van elektronica en content. Sony moest zowel de elektronica leveren als de muziek en films daarvoor. Het zal de uitvinder van de Walkman daarom pijn doen dat Apple, toch een buitenstaander in de consumentenelektronica, juist met dat concept zo succesvol is.
Natuurlijk legt Sony het met de ooit zo succesvolle PlayStation ook af tegen Microsoft en Nintendo. Vertragingen in de productie zorgen ervoor dat de nieuwe PlayStation 3 pas volgend jaar kan worden geïntroduceerd.
Om de slecht-nieuws show compleet te maken: alle ontvlambare accu's die Dell, Apple, Fujitsu, Lenovo, Toshiba, Hitachi en anderen hebben moeten terugroepen kwamen ook uit de Sony-fabrieken.
Sony moet zichzelf herpakken en Stringer doet grote opruiming. Overbodige of verliesgevende bedrijfsonderdelen worden afgestoten. Er gingen al 9.600 ontslagbrieven de deur uit. Bijna 50 gepensioneerde werknemers, die volgens goed Japans gebruik een symbolische functie behielden inclusief auto en chauffeur, zijn bedankt voor bewezen diensten.
Het nieuwe motto is 'Sony United' en moedigt medewerkers aan te profiteren van elkaars kennis en kunde. De specialisten zeggen dat Sony tot inkeer is gekomen en zijn hooghartigheid heeft laten varen. Goed naar je klanten luisteren is daarom nu weer het devies voor Sony en de rest van de Japanse industrie.
Maar of dat op korte termijn al vruchten afwerpt? Als ik dit verslag van de belangrijkste Japanse elektronicatentoonstelling lees, heb ik mijn twijfels.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!