De partij wil dat consumenten één label krijgen voor alle levensmiddelen in de schappen. Het gros aan keurmerken is volgens Tweede Kamerlid Gerard Schouw (D66) een gevolg van 'verkapte marketing'. Het is belangrijk om de consument goed te informeren, omdat steeds meer consumenten bereid zijn om te betalen voor duurzame of milieubewuste producten.
Schouw: 'De sector bedenkt een leuk etiketje met een varkentje in de wei en dan denken mensen dat het duurzaam vlees is. Maar dat is vaak niet zo.' Schouw pleit voor een overkoepelend keurmerk, dat consumenten met een stoplichtsysteem duidelijkheid geeft over duurzaamheid, diervriendelijkheid en gezondheid.
'Met één duidelijk keurmerk ziet de consument in één oogopslag of een pak koekjes of een pond gehakt past in de persoonlijke wensen wat betreft impact op het milieu, dierenwelzijn en gezondheid. Mensen kunnen zelf beslissen wat ze daarbij belangrijk vinden.' D66 geeft staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) een jaar de tijd om afspraken te maken met de sector. Mocht dit niet vrijwillig gaan, pleit Schouw voor een aanpassing in de wetgeving.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!