Dat had ik niet gedacht. Dat ik geraakt kon worden door een campagne van een bank. Nota bene door een filmpje van een kleine geitenwollensokken-bank waar ik voorheen niets van moest hebben. Triodos. Die van 'Volg je hart gebruik je hoofd'. Afgelopen jaar lanceerde Triodos een filmpje van drie minuten met de kracht van een manifest. We zien een serie sympathieke gezichten met de diversiteit van een Benetton advertentie. Een voice-over stelt dat we in een geweldige tijd leven. En bepleit vervolgens dat klein het nieuwe groot is. Dat jij bepaalt wat je met je euro doet. Dat alle kleine handelingen bij elkaar de grote verandering vormen.
Het is Obama taal. Onbeschaamd cheasy. Alle manipulatieve middelen zijn uit de kast getrokken. Lantaarns die worden opgelaten, lesbische kussen en fietsers die tegen regen en wind in trappen. Een welgemikt Robeco-achtig pianoakkoordje en een tingelende Boer Zoekt Vrouw banjo. Nieuwjaarsduikdruppels in HD op het gezicht van een jonge vrouw. Zelfs een zwevende zeepbel om de financiële bubbel mee te symboliseren.
Het nieuwste spotje van Triodos, met maar liefst twee babies erin, roept op om de wereld te veranderen met beleggen. In correcte dingen natuurlijk, niet in de oorlogsindustrie, kernenergie of vastgoed in Marbella. ‘Dat had je niet gedacht hè?’ zegt de voice-over triomfantelijk. ‘Dat jij een belegger zou kunnen zijn.’ Het veroorzaakt een gloed in je borst. Je wilt meteen deel zijn van die generatie blozende biologische boeren, fietsenmakers en wetenschappers die met hun idealisme een nieuwe economie optuigen.
Hadden ABN Amro, ING en Rabobank ook zulke filmpjes kunnen maken? Ik denk het niet. Want ‘communicatie’ schuift bij zulke banken pas aan als de beslissingen in de bestuurskamer al genomen zijn. Daardoor lopen hun campagnes altijd dramatisch achter op de actualiteit. Maar een kleine bank heeft minder te verliezen en minder bestuurlijke stroperigheid. Dan durf je eerder een brutaal ideologisch verhaal te houden.
Triodos heeft kleinschaligheid geclaimd. Dat prikkelt de sensitiviteit van een jongere generatie die geen hypotheek kan krijgen en geen boodschap heeft aan ‘private banking’. Een generatie die weinig op heeft met banken die zichzelf belangrijk vinden en status niet afmeet aan de kleur van een creditcard. Een generatie waar je originele ideeën van kan verwachten die passen in deze tijd. Ik verwacht dat andere banken dit jaar de Triodos campagne gaan nadoen. Het zal ze lukken om het stijltje te kopiëren, maar niet de inhoud.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!