Onder de noemer ‘This is Forward’ doet Coca-Cola maandag zijn plannen uit de doeken ten aanzien van duurzaamheid. Drie beloftes voor 2025 staan centraal.
50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola in West-Europa is afkomstig uit caloriearme of calorievrije dranken
In 2016 was dit nog 34 procent. Coca-Cola zegt dat naast productinnovaties door middel van duidelijke productinformatie en kleinere verpakkingen het consumenten gemakkelijker wordt gemaakt om bewust om te gaan met suikerconsumptie.
100 procent van de verpakkingen wordt ingezameld en het percentage gerecycled plastic dat als grondstof voor nieuwe PET-flessen wordt gebruikt, moet naar 50 procent (nu nog 21 procent)
Coca-Cola zegt naast samenwerken met andere partijen, de kracht van zijn merken te willen inzetten om mensen te motiveren tot recycling.
Ten minste 40 procent van de managementfuncties wordt vervuld door vrouwen
Bij een plek midden in de samenleving, past volgens Coca-Cola een verantwoordelijkheid waaraan het op diverse manieren invulling geeft. De fabrikant: ‘Bijvoorbeeld door het aantal partnerships met maatschappelijke organisaties uit te breiden en meer medewerkers te motiveren om vrijwilligerswerk te doen. Coca-Cola biedt een open, diverse en betrokken werkomgeving en gaat de positie van jonge mensen en vrouwen binnen de organisatie verder versterken. Tenminste 40 procent van de managementfuncties wordt in 2025 bekleed door vrouwen.’
Naast deze hoofdthema’s zijn er onder meer doelstellingen op het gebied van klimaat, water en de leveringsketen gedefinieerd:
De uitstoot van broeikasgassen door eigen bedrijfsactiviteiten wordt met 50 procent teruggebracht.
Voor 2020 zullen we onze belangrijkste grondstoffen uit de land- en bosbouw voor 100 procent duurzaam inkopen.
Lees hier de Nederlandse samenvatting van het actieplan voor duurzaamheid.
12 duizend consumenten
Coca-Cola Nederland volgt hiermee de doelstellingen die op in West-Europees niveau zijn bepaald. Coca-Cola zegt dat het plan tot stand is gekomen door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven. ‘Maar ook’, zegt Coca-Cola, ‘met behulp van inzichten van meer dan 12 duizend consumenten in zes landen en bijna duizend medewerkers van Coca-Cola.’
Kennis ophalen
Coca-Cola gaat in Nederland de dialoog aan onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ (zie hierboven). Jaap Wassink, topman bij Coca-Cola European Partners Nederland, zegt in een toelichting: ‘We gaan in gesprek met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties én uiteraard met onze klanten. In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties, en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.’
Gemaakt in Nederland
De campagne die Coca-Cola Nederland vandaag (in ieder geval in de landelijke dagbladen) startte - Coca-Cola, Gemaakt in Nederland - lijkt aan te sluiten bij de doelstelling van het frisdrankconcern om midden in de samenleving te staan. Coca-Cola wil duidelijk maken (zie afbeelding hieronder) dat de betrokkenheid van de fabrikant bij Nederlandse samenleving groot is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!