Co-creatie Tony’s en Ben & Jerry’s moet anti-slavernij-missie versnellen

Co-branded chocoladerepen en ijsbekers moeten onderstrepen dat Ben & Jerry’s ‘nog dit jaar start’ met cacao inkopen via Tony’s Open Chain.

Samen in de Open Chain

Ben & Jerry’s, het activistische ijsmerk onder de paraplu van Unilever, sluit zich aan bij Tony’s Chocolonely’s missie om samen alle chocolade 100 procent slaafvrij te maken. Ter gelegenheid daarvan lanceren de samenwerkende partijen vier co-creaties; twee chocoladerepen en twee ijsbekers.

De samenwerking houdt (vooral) in dat Ben & Jerry’s zijn cacao ook gaat inkopen via Tony’s Open Chain, een open source webplatform dat Tony’s lanceerde in maart 2019. Albert Heijn sloot zich toen als eerste bij het platform aan. Ben & Jerry’s zegt ‘nog dit jaar’ te zullen starten met het inkopen van zijn cacao via Tony’s Open Chain, dat is gebouwd op vijf inkoopprincipes.

Tony’s stelt vast dat het niet alleen de extra cacaovolumes zijn die ‘op een eerlijke manier worden ingekocht’ via het platform, maar ook de samenwerking ‘met één van ’s werelds meest geliefde social impactmerken’ is die de zaak vooruit helpt. ‘Zo wordt ons initiatief internationaal op de kaart gezet.’

Niet meer ethisch

Begin 2021 werd overigens bekend dat Tony’s Chocolonely verwijderd werd uit de lijst van ethische chocolademerken. De verwijdering van de lijst volgde op een rechtszaak in de VS van acht Malinese jongvolwassenen, die zeggen als kind als slaaf te werk zijn gesteld op cacaoplantages in Ivoorkust. Zij wilden compensatie voor dwangarbeid, nalatig toezicht en emotioneel leed. Barry Callebaut – via welke Tony’s zijn chocolade verwerkt - was een van de acht aangeklaagde bedrijven, naast onder meer Nestle, Cargill, Mars en Mondelēz.

Verkrijgbaar

De nieuwe ijsbekers van Ben & Jerry’s en Tony’s zijn vanaf begin oktober verkrijgbaar in de supermarkt. De repen vanaf begin 2023.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie