Met ingang van 1 januari zullen de activiteiten van het CMC – de vooruitgeschoven belangenbehartiger namens adverteerders, reclamebureaus en televisiezenders - worden gevoerd vanuit Den Haag, het centrum van de politieke besluitvorming.
‘Het CMC gaat een nieuwe fase in’, zegt Jan Schinkelshoek, voorzitter van het CMC. ‘We zijn gedwongen de tering naar de nering te zetten. Maar prioriteit nummer een blijft voor ons: belangenbehartiging, onze kerntaak. Vandaar de concentratie op dat wat zich met name op en rond het Binnenhof afspeelt.’
Dat is volgens Schinkelshoek ‘meer dan ooit’ nodig. ‘Onze sector wordt van alle kanten bedreigd. In het grillige maatschappelijke en politieke klimaat van nu zijn we een gemakkelijk mikpunt. Bij het minste of geringste dreigt een reclameverbod. Zie wat zich afspeelt rondom de cookiewet. Let op wat uit Europa op ons afkomt. Juist nu komt het aan om goede, effectieve belangenbehartiging in Den Haag en ook Brussel. Gedwongen te kiezen, is dat dan ook onbetwist onze prioriteit.’
Verplaatsing van de uitvalsbasis van Amsterdam naar Den Haag markeert die nieuwe fase in het bestaan van het CMC. Sinds de oprichting in 2004 hield het CMC, samen met BVA en VEA, kantoor in Amsterdam, aan de A.J. Ernststraat 169-171. In de beginjaren wilde het CMC ook een platform voor discussie, kennis en expertise zijn. Gaandeweg is, afgedwongen door de omstandigheden, het accent steeds meer verlegd naar belangenbehartiging.
De activiteiten van het CMC zullen vanaf 1 januari worden belegd bij het communicatieadviesbureau Schinkelshoek & Verhoog in Den Haag, gevestigd aan het Smidswater 27, op steenworp afstand van het Binnenhof. Het is de bedoeling dat het CMC wellicht al in de loop van 2012 geïntegreerd wordt in het nieuwe Communicatiehuis in Amsterdam, waaraan vanuit o.a. BVA en VEA hard wordt gewerkt en dat op politieke steun van wethouder Gehrels kan rekenen.
Het CMC wordt vanaf 2012 gevormd door BVA (adverteerders), SPOT (televisiezenders) en VEA (communicatieadviesbureaus). DDMA (dialoogmarketing) heeft het lidmaatschap beëindigd, aan een nieuwe relatie met AFN (audiovisuele facilitaire bedrijven) wordt gewerkt.
Er wordt, met name in ‘Den Haag’, samengewerkt met uiteenlopende partners. Een gevolg van de nieuwe strategie van CMC is dat de traditionele nieuwjaarsreceptie in Amsterdam in januari 2012 geen doorgang vindt. Er wordt toegewerkt naar andere evenementen, meer in het teken van belangenbehartiging.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!