Clinton: ‘Adverteren is zo slecht nog niet’

Bill Clinton sprak vandaag tijdens de 24 uur van de Reclame en had een advies voor de zaal vol creatieven: besef dat fouten moeten worden gemaakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Clinton weet dat uitleggen en zaken verklaren belangrijk is. Het neemt veel onwil en onbegrip weg. President Obama noemde hem gekscherend ‘secretary of explaining things’, zo vertelde Clinton zijn publiek. Uitleggen en verklaren deed hij ook tijdens de 24 van de Reclame. Het thema was ‘creativity will change the world’, maar Clinton trok het breder. Zijn lezing nam de zaal in vogelvlucht mee langs alle grote en kleinere wereldproblemen.

Het draait volgens Bill Clinton in de wereld (en dus de economie) om drie vormen van afhankelijkheid We zijn afhankelijk van:
- Elkaar
- De techniek
- De natuur

De grootste uitdaging van de 21ste eeuw is volgens Clinton meer doen met meer en op een duurzamere manier. De relatie met elkaar, techniek en de natuur. ‘De truc is: ongelijkheid verminderen, maar mensen wel blijven belonen.’ En consumeren is ook zeker niet slecht, zei Clinton. Want daar draait de economie tenslotte op. ‘Mensen moeten geld uitgeven’, weet hij en hij zei gekscherend dat adverteren dus echt niet zo slecht is.

Wat is voor Clinton nu dé strategie voor de toekomst? Hij gaf aan dat het hier vooral om innovatie gaat, én creativiteit. Maar nog belangrijker: die creativiteit niet afstraffen als het misgaat, of als er projecten mislukken. Clinton: ‘You cannot love creativity and punish it in the market.’ Tolerantie voor het maken van fouten is noodzakelijk.

Dit is een samenvatting van een uitgebreid verslag, dat is te vinden op .

Foto: Chris van Houts

Bekijk ook de tijdens de 24 uur van de Reclame.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie