TPG Post verzorgde juli vorig jaar voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een grootschalige mailing in het kader van een multimediale campagne rondom het nieuwe zorgstelsel.
De campagne was erop gericht dat minimaal 80 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder op de hoogte moest worden gebracht van de veranderingen per 1 januari.
De communicatiemix bestond uit: radio en televisie, een artikelenreeks in huis-aan-huisbladen, een huis-aan-huismailing, internet en een telefonisch informatienummer.
De mailing, in de vorm van een informatieve brochure, werd verstuurd naar 7,6 miljoen huishoudens. Het ministerie en TPG onderzochten de boel (via het Trackingonderzoek van de RVD en het Mail Monitor(R)-onderzoek van TPG Post), en hier zijn de resultaten:
Ook al werd de huis-aan-huismailing ongepersonaliseerd bezorgd, het bereik lag met 83 procent ver boven het gemiddelde van 57 procent, aldus TPG. Daarnaast vond 89 procent van de Nederlanders de verspreiding van de mailing een goede manier om door VWS geïnformeerd te worden.
Op de vraag in hoeverre men vindt dat de kennis rond het nieuwe zorgstelsel is toegenomen door deze mailing, antwoordt maar liefst 47 procent bevestigend (gemiddeld is dat 19 procent).
Campagnemanager Kees Plug van het Ministerie van VWS: 'Maar liefst 83,5 procent van de ontvangers heeft de mailing bewaard en de kennis over het nieuwe stelsel bleek duidelijk toegenomen. En bovendien zagen we steeds als we een deel van de mailing de deur hadden uitgedaan, direct een duidelijk effect op het bezoekersaantal van onze website.'
Andere belangrijke doelstellingen en resultaten:
- Weet van de wijziging in het zorgstelsel (totale campagne): 80 procent doelstelling, 96 procent resultaat
- Ken de consequenties (heeft de mailing gelezen): 30 procent doelstelling, 47 procent resultaat
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!