In 1960 verscheen in de Harvard Business Review het fameuze artikel van Theodore Levitt met de titel `Marketing Myopia', oftewel marketing bijziendheid. In het kort: wanneer een bedrijf zijn markt te nauw definieert en alles op denkt op te lossen met promotie en sales, laat het kansen liggen. Het artikel had een gigantische impact op een aantal industrieën en was er debet aan dat de meeste oliemaatschappijen zichzelf gingen positioneren als energieleveranciers in plaats van olieboeren. Aan ons marketeers dus de uitdaging om uit out-of –the box te blijven denken en ons naast advertentieontwikkeling, weekly reports en eindeloze vergaderingen vooral bezig te houden met ondernemerschap. Geïnspireerd door Levitts 'Marketing Myopia', bezocht ik afgelopen donderdag Challenger Day.
Tijdens het congres voor ondernemers dat voor de zesde keer werd georganiseerd door Sprout waande ik mij acht uur lang in een Silicon-Valley-achtige business bubble waar hele oude (de heer Aalberts van Aalberts Industries) en hele jonge ondernemers (de jongens van S-chargers) hun licht lieten schijnen over het fenomeen success.
Een tsunami aan insights die ik voor deze gelegenheid vrijelijk vertaalde naar het marketing umfeld, als bijziend marketeer, die net haar bril verloren is, kon ik het niet laten.
De Top 20 Insights van Challengerday:
1) Succes gaat over doorzettingsvermogen, perserverance, en vooral weten wanneer je er mee op moet houden. (Boris Veldhuijzen van Zanten, Succesprofessor)
2) Mijn inspiratie om te ondernemen, is ontstaan uit ontroering en emotie ( Katja Schuurman over haar bezoek aan scavenger vrouwen in India)
3) Over het meten van succes
Succes is niet per definitie af te meten aan omzet en winst. (Katja Schuurman & Janneke Monkhorst ( Return to Sender)
Succes is niet af te meten aan omzet en marktaandeel, het gaat uiteindelijk om het netto resultaat ( Jan Aalberts, Aalberts Industries)
De Net Promotor Score is onze indicator van succes (Niek van Leeuwen, Uber)
4) Er is geen alternatief voor socialmarketing , dat is namelijk a-sociale marketing
(Katja Schuurman & Janneke Monkhorst, Return to Sender)
5) Het succes van Uber ontstond door het toevoegen van Lifestyle aan het suffe product van taxivervoer. Nieuwste trend in NYC is nu om je date met Uber te laten ophalen, het is onderdeel van een night-out. (Niek van Leeuwen – Uber)
6) Ondernemen (dus marketing) is constant ontevreden zijn, een goede ondernmer is altijd een stuk chagrijn, een naar mens dus gewoon. ( Jan Aalberts, Aalberts Industries)
7) In de natuur verloopt alles volgens de S-curve, wij moeten niet denken dat dat in business (marketing) anders is. Alles begint in de lente, groeit in de zomer, levert op in de herfst en sterft af in de winter. De meest winstgevende periode van een merk, wordt automatisch gevolgd door zijn ondergang. (Arko van Brakel- CIO De Baak )
8) Marketeers moeten zo lang mogelijk de realiteit buiten de deur houden en durven dromen, dan krijg je de beste visie. (Katja Schuurman & Janneke Monkhorst, Return to Sender)
9) De meest waardevolle informatie voor onze product ontwikkeling, kregen we door zelf met honderden stewardessen te praten en ze briefjes te geven wanneer we zelf vlogen. Wij hebben nu de telefoonnummers van bijna alle stewardessen in Nederland. (Job Heimerikx, MI Airline)
10) Succes is een contradictio. Nieuwe producten ontstaan uit frustratie niet uit comfort. Waar ergert een consument zich aan? (Boris van Veldhuijzen van Zanten)
11) De start van een nieuwe economische werkelijkheid of een concept begint vanuit waarden. De economische crisis daar zullen we uitgroeien door het benutten van nieuwe waarden, de shift van Me-conomics naar We-conomics. Van daaruit zal er een nieuwe lente ontstaan.(Arko van Brakel- CIO De Baak )
12) Als je het niet met de ontwerpers eens bent verander je gewoon het een en ander als ze liggen te slapen (Harpist Remy van Kesteren over het sneaky wijzigen van een muziekstuk in vliegtuig naast zijn slapende componist).
13) It is better to ask for forgiveness then to ask for permission. (Boris Veldhuijzen van Zanten, Succesprofessor) overigens ook de insteek van Uber: “Bij grijs gebied zeggen wij 'altijd doen', als het ilegaal is overwegen wij het.
14) Succes is niet altijd gebaseerd op kennis en macht. Soms wordt je succesvol door het onlogische pad te kiezen, Boris Veldhuijzen van Zanten over Air BNB, die succesvol cornflakes lanceerde waarmee ze hun benodigde kapitaalinjectie verdienden.
15) Marketing hoeft geen geld te kosten, doe acties met hetgeen wat je hebt, zoals Afro Jack on demand van Uber ( Niek van Leeuwen, Uber)
16) Geniet van je werk….. eh merk (Aad Ouburg van Princess)
17) Succes is altijd iets tijdelijk (Ronnie Overgoor)
18) Succes meet je niet aan hoe hoog iemand klimt, maar hoe hard iemand stuitert als hij de bodem raakt. (Michiel Muller)
19) Continu hard werken is slecht ondernemerschap. Hard werken is een ziekte van ondernemers ( marketeers), die je oplost door je te focussen op waar je echt waarde toevoegt, minder te vergaderen, maar korte spreekuren in te lassen en alleen nog maar binair e-mailverkeer in te stellen( mails die beantwoord kunnen worden met ja of nee). (Taco Oosterkamp – Fridays Off)
20) Samenwerken is essentieel. In Silicon Valley ontstaan de meest renderende intiatieven als conurrenten samenwerken: comporation. (Gigi Wang, MIT/Stanford)
En nog een toegift van de man die zijn eigen titanium knie fabriceerde: “Zeg nooit dat je ergens geen geld voor hebt (Jan Aalberts)
Nederland heeft ondernemerschap nodig, zo werd er keer op keer betoogd in de Beurs van Berlage. Zonder ondernemers zijn er geen banen, is er geen pensioen, zijn er geen ziekenhuizen, lopen er geen wegen. Onze maatschappij is gestoeld op een handelsgeest en ondernemerschap. Zonder ondernemerschap zou Amsterdam zelfs nog een zompig moeras zijn waar Batavieren de hele dag Angry Birds zitten te spelen. Als binnen organisaties marketeers, de ondernemers zijn, de enterpreneurs van het bedrijf, die lui die doorzettingsvermogen hebben, out-of-the-box denken, zich met marktverbreding bezighouden en zien hoe ze tegenstrijdigheden kunnen ombuigen tot succes. Dan kunnen we met een gerust hart stellen: zonder marketeers geen klanten, geen omzet, geen ontroering , geen bezieling dus geen succes. Daarom rest mij niets anders dan af te sluiten met : "Gaat heen en onderneem".
Mabel Nummerdor a.k.a. Miss Marketing
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!