‘Unnecessarily Well Made’, dat is het uitgangspunt voor de reclamecampagne voor het Schotse Glenmorangie, gemaakt door BSUR. In de campagne worden eenvoudige ‘maar overweldigende’ beelden gebruikt van het merkembleem van Glenmorangie, ‘the Signet’. Dat embleem werd voor de campagne uitgesneden uit eikenhout (waarop de whisky wordt gelagerd) en nagemaakt in massief koper (waarin de whisky wordt gestookt).
Het embleem is gebaseerd op een raadselachtige steen uit de 8e eeuw, de 'Cadboll Stone' (nu in het Schots Historisch Museum in Edinburgh). Twee kunstenaars, de houtbewerker Ian Agrell en de koperbewerker Pierre Matter werkten maandenlang aan hun versie van de steen.
Fotograaf Olivier Arnaud op de set
Het thema is gekozen om ‘buitengewone expertise en ambachtelijkheid’ die komen kijken bij het vervaardigen van de whisky te benadrukken. ‘De cultuur van Glenmorangie is dat je dingen “onnodig goed maakt”. Dat is niet noodzakelijkerwijs zichtbaar, maar dat doe je gewoon.’
De beelden die geschoten zijn door de Franse Fotograaf Olivier Arnaud worden op internationale schaal toegepast in printadvertenties (zie onderaan dit bericht) en buitenreclame.
In onderstaande video komen de ambachtslieden aan het woord die de meesterstukken maakten:
Credits
Glenmorangie (LVMH)
International Director : David White
Global Marketing Manager: Michael Atkinson
Creative Services Director: Francois Agathange Hallopeau
BSUR Amsterdam
Client Service Director: Fiona Bamber
Creative Director: Shandor Gancs
Head of Strategy: Stein Janssen
Account Director: Niels Spaans
Strategy Director: Antonin Jamond
Design: Robert-Jan Hoesman, Alex de Raaff
Art Director: Simon van Gorkum
Copy Writer: Craig Morrison/ Janna Stolp
Agency Producer / Art buy: Judith Kampman
Project Manager: Martha Kenny
Production:
Wood Master Carver: Ian Agrell
Copper Artist: Pierre Matter
Photographer: Olivier Arnaud
Production company: Rose Paris
Retouch company: Rawsource | Magic
Behind the scenes film: Schmick