Booking.com, de grootste hotelsite van Europa, heeft een flinke tik op de vingers gekregen. Dat is voor het eerst.
De reprimande is uitgedeeld omdat de Reclame Code Commissie vindt dat het van oorsprong Nederlandse bedrijf klanten massaal door vaak te suggereren dat er maar één of enkele overnachtingsplekken resteren en er dus snel moet worden gereserveerd.
Op de site worden meldingen gemaakt als 'we hebben nog 1 kamer vrij!'. Daarmee wordt de klant in de luren gelegd, zegt de Reclame Code Commissie. De RCC: 'Booking.com maakt namelijk niet duidelijk dat het dan alleen het aanbod op de eigen site betreft en dat er mogelijk nog kamers op andere sites of via het hotel zelf zijn te boeken. De aanduiding "we" maakt onvoldoende duidelijk dat de schaarste alleen betrekking heeft op de website van Booking.com.'
De zaak kwam aan het rollen doordat marketingdeskundige Max Kohnstamm deze aanhangig maakte bij de Reclame Code Commissie. Hij zegt dat de uistrpaak goed nieuws is voor toeristen die maar al te vaak op het verkeerde been worden gezet om zo snel mogelijk te boeken.
Niet alle klachten die Kohnstamm tegen Booking.com indiende zijn door de Reclame Code Commissie gehonoreerd. De RCC heeft Booking.com in het gelijk gesteld naar aanleiding van de klachten dat Booking.com onjuiste mededelingen zou doen over de beschikbaarheid van hotelkamers via haar website en het aantal personen dat op enig ogenblik op de website een hotel aan het bekijken is.
Gillian Tans, COO van Booking.com, zegt dat 'transparantie voor de klanten' vanaf de start 'een belangrijke prioriteit' is geweest voor Booking.com. Tans: 'En dit zal altijd zo blijven.'
Over het onjuiste gebruik van het woord 'we', zegt Tans het volgende: 'De RCC beveelt Booking.com aan om het woord "we" in de zin "we hebben nog 1 kamer beschikbaar" verder te verduidelijken voor consumenten. Wat Booking.com betreft is helder dat dit naar Booking.com verwijst aangezien de consument immers op de website van Booking.com is. Booking.com zal zich beraden of ze deze aanbeveling van de RCC zal overnemen en al dan niet tegen de uitspraak in beroep zal gaan.'
Booking.com heeft daar twee weken de tijd voor.
Bron: AD
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!