Na jaren van imagodaling met financiële malaise als gevolg, gloort er weer hoop voor de boekensector. Bij de meeste spelers in deze markt staat het sein op groen en stijgt de reputatie.
Dit blijkt uit de vierde editie van het tweejaarlijks Boekensector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.100 Nederlanders. Het nationale merk van alle openbare bibliotheken, ‘de Bibliotheek’, komt binnen op de achtste positie op de ranglijst van sterkste merken. Bol.com behoudt zijn nummer 1-positie.
Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek: Geen enkele schrijver kan zich meten met stijgend imago van 88-jarige Dick Bruna. Uitgeverij Ambo|Anthos bezit de schrijversstal met de sterkste reputaties.
Top-10 sterkste merken 2016
(positie in 2014)
1. (1) bol.com
2. (3) Dick Bruna
3. (2) Kinderboekenweek
4. (5) Boekenweek
5. (4) Bruna
6. (6) Carry Slee
7. (8) Saskia Noort
8. (-) de Bibliotheek
9. (11) Primera
10. (-) Maarten ‘t Hart
Schrijverskanonnen
Gemiddeld zijn de merken in de boekensector sinds 2014 met 4 procent gestegen. De reputatie van de uitgeverijen groeit hard, maar ook de auteurs zien hun verkoopkansen significant toenemen. Sterkste stijger in merkkracht is thrillerschrijfster Esther Verhoef. Haar imago is in twee jaar tijd met een derde gegroeid.
‘Met de imagogroei kan de boekensector uit de jarenlange malaise komen als de primaire aandacht wordt gericht op de bestaande topmerken. Schrijverskanonnen als Carry Slee, Saskia Noort (links op de foto) en Maarten ’t Hart kunnen de sector de nodige groei-impulsen geven’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.
‘Ook de Boekenweek zit flink in de lift en kan een enorme bijdrage leveren aan het versterken van de topmerken. Over het verkoopkanaal is het nieuws ook positief. De oude retailmerken De Slegte, Donner en Van der Velde staan weer op hun voetstuk na het faillissement van het voormalige moederbedrijf Polare.’
‘De Bibliotheek’
Opmerkelijke nieuwkomer in de top-10 van sterkste merken is het merk ‘de Bibliotheek’. De presentatie van de circa 1.000 openbare bibliotheekvestigingen onder één naam blijkt een succesvolle stap te zijn. ‘Terwijl een derde van de bevolking nog niet op de hoogte is van de nationale samenwerking, neemt de organisatie nu al de achtste plaats in op de ranglijst van sterkste merken. Wat betreft waardering scoort de Bibliotheek zelfs een stuk beter dan boekverkopers bol.com en Bruna. De nationale boekenuitlener heeft een veel sympathieker imago dan de commerciële verkopers. Met de gezamenlijke presentatie van de bibliotheken heeft de sector er dus weer een krachtig middel bij om de Nederlander aan het lezen te krijgen’, aldus merkadviseur Beerda.
Uitgeverij Ambo|Anthos
Van de negentien Nederlandse auteurs met een nationale uitstraling is het hoogste aantal bij uitgeverij Ambo|Anthos aangesloten. Opmerkelijk is dat het uitgeverijmerk zelf onzichtbaar is voor de Nederlandse boekenlezer. ‘Kennelijk heeft de naam Ambo|Anthos geen invloed op de aanschaf van boeken van de topauteurs van deze uitgeverij. Net als bij veel andere uitgeverijen valt hier nog veel winst te behalen. In de ideale situatie helpt een sterke uitgeverijnaam de boekverkoop van vooral de onbekendere schrijvers’, verklaart Beerda.
88-jarige Dick Bruna
Ondanks zijn pensionering blijkt het werk van boekillustrator Dick Bruna mateloos populair. Mede dankzij de uitgebreide viering van de 60e verjaardag van zijn creatie Nijntje in 2015 is het imago van Dick Bruna verder gegroeid. Zijn populariteit is zo groot dat hij alle Nederlandse auteurs in merkkracht achter zich laat. Kinderboekenschrijfster Carry Slee en thrillerschrijfster Saskia Noort volgen op grote afstand.
Merkkracht professionals in de sector (+ index)
1. Dick Bruna (100)
2. Carry Slee (78)
3. Saskia Noort (71)
4. Maarten ’t Hart (68)
5. Adriaan van Dis (67)
6. Heleen van Royen (64)
7. Paul van Loon (64)
8. Kluun (63)
9. Ronald Giphart (56)
10. Remco Campert (54)
FOTO: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!