Het onderzoeksbureau werkt hiertoe samen met de Amsterdamse start-up Veylinx.
De veilingmethode is gebaseerd op het werk van Nobelprijswinnaar William Vickrey en heet dan ook een ‘Vickrey auction’.
Hoe werkt het:
Consumenten nemen deel aan een online veiling waarbij verschillende uitingen van hetzelfde concept of product worden voorgelegd. Bieders krijgen een paar minuten de tijd om één bod uit te brengen zonder te weten wat anderen hebben geboden.
De hoogste bieder neemt het product af, tegen de op één na hoogste prijs. Deelnemers zijn verplicht het product af te nemen tegen het geboden bedrag. Blauw analyseert vervolgens de biedingen en berekent de waardestijging (-of daling) per uiting.
Waar andere methoden zich alleen richten op de koopintentie, claimt zegt Blauw werkelijk koopgedrag in kaart te kunnen brengen.
De methode kan ingezet worden voor vraagstukken rondom communicatie, producten en pricing. Klanten van Blauw zijn onder andere Heineken en Philips.
Veylinx is opgericht door de promovendi Anouar El Haji en Bram Kuijken van de Universiteit van Amsterdam. Ze wonnen afgelopen zomer in de Verenigde Staten de prijs voor beste innovatie in marktonderzoek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!