Bier en Boeken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het Parool van vandaag viel mijn oog op over een literaire actie van Hertog Jan. Bij een sixpack of een glas Prestige in de kroeg krijg je korte verhalen cadeau van Kluun, Tommy Wieringa, Peter Winnen en Manon Uphoff.

Op de covers van de Hertog Jan boekjes staat '30-Minutenboekje'. Want het duurt precies 30 minuten om te genieten van een goed glas Hertog Jan Prestige en het duurt precies 30 minuten om de boekjes erbij te lezen.

Hebben marketing en literatuur elkaar eindelijk gevonden?

Het heeft lang zo geleken alsof uitgevers en schrijvers het niet zo op hadden met reclame en marketing. Want: 'grote schrijvers' verkopen zichzelf. Bij het uitkomen van een boek werd er een stapeltje boeken naar recensenten gestuurd en de schrijver deed een rondje boekhandels met voorlees ?en signeersessies. En dat was het dan wel.

Inmiddels gaat het heel anders. Achter de boeken van Kluun en Harry Potter gaan megacampagnes schuil, in boekhandels zien we tegenwoordig ook 'wobblers' en displays, internet wordt steeds meer ingezet ter promotie van boeken, ik zie geregeld personeelsadvertenties voor uitgevers in communicatievakmedia en ik zie ook steeds vaker uitgevers op de klantenlijst van communicatiebureaus staan.

Of het nu vanuit de uitgevers zelf komt of bedrijven als en die 'het boek' omarmen: ik ben blij met beide ontwikkelingen. Betekent dit dat schrijvers, uitgevers en marketeers elkaar eindelijk gevonden hebben? Laten we het hopen. Heel veel mooie literatuur verdient een groter publiek, goede marketing kan daarbij helpen.

Of zijn er nog steeds mensen die vinden dat alleen 'goedkope' literatuur zich leent voor reclame en marketing?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie