Uitgever BCM neemt per 1 mei 2014 de ANWB-magazines Toeractief en Buitenleven over. Dat meldt ANWB Media. ANWB Media is sinds eind vorig jaar actief om de beide magazines elders onder te brengen. Vorig jaar oktober maakte ANWB Media bekend dat de uitgeverij zou worden gereorganiseerd. De bond voelde zich daartoe gedwongen door teruglopende abonnementen en advertentie-inkomsten. ANWB Media meldde toen: 'Producten en diensten die niet van strategisch belang zijn, of niet of onvoldoende renderen, zullen niet worden gecontinueerd.' Met de reorganisatie zou een afname in werkgelegenheid van 76 fte gemoeid zijn.
Volgens de uitgever van onder meer de grootste titels van Nederland, Kampioen, was er veel belangstelling voor de titels. In BCM, uitgever van special interestbladen, zegt de ANWB de juiste partij te hebben gevonden.
Interview met BCM uitgever Eric Bruger
Eric Bruger zegt trots te zijn dat Buitenleven en Toeractief aan de mediaportefeuille van BCM zijn toegevoegd. 'Deze prachtige titels zullen hier een mooie toekomst tegemoet gaan.' Adformatie legde hem een aantal vragen voor.
ANWB Media wilde van Buitenleven en Toeractief af omdat ze onvoldoende renderen. Waarom dan toch interesse vanuit BCM?
'Omdat BCM er van overtuigd is dat deze twee prachtige titels een duidelijke focus hebben, onderscheidend zijn en leidend in hun eigen marktsegment. Wij denken dat de rendementen op termijn hoger kunnen worden, maar is voor ons niet een directe prioriteit. Binnen een familiebedrijf als de onze is de lange termijn belangrijker dan een hoog rendement op kort termijn. De twee titels passen erg goed binnen ons portfolio van special interest uitgaven met de bijkomende synergie.'
De betaalde oplage van de titels heeft in de afgelopen drie Hoi-kwartalen een forse daling laten zien (zie overzicht onderaan dit artikel). Kan dat nog omgedraaid worden? Kan je een prognose geven van de betaalde oplage over een jaar?
'Dat zou ik wel kunnen, maar dat doe ik niet. Het is minder relevant. De verschijningsfrequentie is aangepast de afgelopen jaren van beide titels en dat is een goede stap van de vorige uitgever geweest. Wij geloven onverminderd in het succesvol uitgeven in print naast online omdat print als geen ander medium “beleving”over kan dragen. Met name deze twee titels lenen zich hier zeer goed toe. Print zal kunnen overleven als het minder vaak verschijnt maar mee/beter is. Exact dat heeft de ANWB reeds doorgevoerd bij deze titels. Je kunt dan ook stellen dat op basis van de verkochte oplage van beide titels dit succesvolle titels zijn. Wij hopen dan ook in eerste instantie deze prachtige betaalde oplage vast te mogen houden alvorens deze uit te bouwen.'
Wat zijn de eerste stappen die je gaat zetten met de twee titels?
'In ieder geval het eerste jaar zullen wij weinig veranderen. De titels zijn succesvol binnen onze maatstaven en kennen een zeer loyale vaste kernlezerskring. Prioriteit voor ons is om onze lezers en adverteerders zo goed mogelijk te blijven dienen. De herkenbaarheid en continuïteit van deze titels zijn dan ook prevalerend.'
Liggen er plannen voor het betreden van - of uitbreiden in het digitale en mobiele domein?
'Ja; online is belangrijker geworden. Daarentegen is er nog geen duidelijk succesvol verdienmodel voor betaalde content online. De dagbladen maken gelukkig grote stappen voorwaarts. Wij zullen ons beleid richten naar die partijen die aantoonbaar succesvol zijn, financieel, in het online uitgeven. BCM geeft overigens al haar titels ook online uit, ook voor custompublishing klanten, verkrijgbaar binnen de verschillende appstores en zullen hierin blijven ontwikkelen.'
Over Toeractief en Buitenleven
Toeractief is het wandel- en fietsmagazine van de ANWB. Met informatie over natuur en cultuur, en wandel- en fietsroutes in Nederland. Buitenleven is een glossy die inspiratie wil bieden voor de dingen in en om het huis, aangevuld met tips voor een dagje uit. Het magazine brengt fotoreportages, artikelen over wonen, koken, tuinieren, natuur, cultuur en 'de mooiste plekjes in Nederland'.
Oplage-ontwikkeling
Beide titels verloren in de laatste drie kwartalen die zijn gerapporteerd fors aan betaalde betaalde oplage (meer dan 20 procent) ten opzichte van dezelfde periodes in het jaar daarvoor. De ontwikkeling in betaalde oplage van de titels van de laatste acht kwartalen van deze titels zijn als volgt:
Periode Betaalde oplage Buitenleven
2012 Q1 63.444
2012 Q2 81.123
2012 Q3 70.078
2012 Q4 66.289
2013 Q1 62.370
2013 Q2 63.681
2013 Q3 55.212
2013 Q4 52.847
Periode Betaalde oplage Toeractief
2012 Q1 35.060
2012 Q2 41.574
2012 Q3 37.393
2012 Q4 33.594
2013 Q1 32.686
2013 Q2 30.064
2013 Q3 28.762
2013 Q4 26.741
Over Uitgeverij BCM
Uitgeverij BCM in Eindhoven heeft ruim veertig jaar ervaring in het maken van magazines. Het familiebedrijf richt zich op special interest media, zowel in print als online. Opdrachtgevers als Friesland Campina (KOE), Rabobank (regionale uitgaven van Rabobank Dichterbij), de Nederlandse Bridge Bond (Bridge) en Recreatie Centrum Nederland (Samen!) hebben hun titels ondergebracht bij BCM, waar ook eigen consumententitels als Luister (klassieke muziek), Jazzism, Muziek.nl Magazine, Horse International en one-offs als SINT, Willem en Het Spuiten en Slikken Zomervakantie-Doe-Boek in eigen beheer worden gemaakt. BCM is verantwoordelijk voor meer dan veertig publicaties per jaar.