Premium

Adform geeft adverteerders inzicht in de milieu-impact van hun campagnes

De vernieuwing is te danken aan een samenwerking tussen Adform en Scope3.

Afbeelding: Shutterstock

Adverteerders of merken die klant zijn bij Adform kunnen binnenkort de ecologische voetafdruk van hun programmatic campagnes plannen, meten, optimaliseren en rapporteren binnen Adform DSP. Deze vernieuwing ontstaat door een samenwerking tussen Adform en Scope3.

Nederland volgt snel

De samenwerking start via een zeer beperkt bètaprogramma met enkele klanten, waarvan alleen Deutsche Telekom AG met naam genoemd wordt. Adform wil desgevraagd geen andere klantnamen geven maar zegt dat een aantal global accounts ook actief zijn in Nederland. De bèta vindt onder andere plaats in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Medio maart of in april wil Adform overgaan naar een pre-releasefase. Nederland is één van de landen die mee gaat doen aan deze fase, zij het met een beperkt aantal klanten van Adform. De officiële, wereldwijde release staat gepland voor juni of juli. Dit kan uitlopen als het platform nog niet aan de kwaliteitsverwachtingen van Adform voldoet, waarschuwt een woordvoerder alvast.

Afwegingen maken

De integratie met Scope3 betekent voor merken en adverteerders dat zij straks een inschatting kunnen maken van de ecologische impact van hun campagnes. Met die inzichten hoopt Adform dat adverteerders de verwachte CO2-uitstoot en de prestaties van de campagne tegen elkaar af gaan wegen. Het platform zegt bovendien dat adverteerders ‘groenere media’ kunnen inzetten met kwantificeerbare data en resultaten.

EU-wetgeving in aantocht

Steeds meer media- en marketingbedrijven besteden aandacht aan de ecologische voetafdruk van hun (programmatic) advertentiecampagnes. Dat komt ook door naderende wetgeving vanuit de Europese Unie. Vanaf 2024 zijn bedrijven verantwoordelijk voor hun CO2-uitstoot binnen de wereldwijde supply chain, een wet die duurzamer werken moet stimuleren. Oliver Whitten, chief operating officer van Adform, hoopt dit ook. Hij zegt: ‘Alle bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om hun CO2-uitstuit te meten en te verminderen. In de digitale advertentiebranche is dat niet anders. Als klantgericht bedrijf zien we het werk van Scope3 als een belangrijke stap vooruit, dus samenwerken met hen is voor ons een logische keuze omdat het ons in staat stelt om onze klanten nog beter te kunnen ondersteunen bij hun duurzaamheidsstrategie en daarmee de hele keten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie