Merken willen aandacht. Klanten willen aandacht. Prive of zakelijk, aandacht is waanzinnig belangrijk.
In het leven krijgen de mooiste mensen de meeste aandacht. Ben je niet zo mooi, dan moet je zorgen dat je aardig of leuk bent. Ben je geen van beiden, dan heb je geld nodig. Met merken is het al niet anders. Niet mooi, aardig of leuk, dan heb je geld nodig om aandacht te krijgen.
Ik kom erop, omdat ik op het Internet voordurend het verschil tussen "betaalde aandacht" en gekregen aandacht"" ervaar. Merken zijn altijd gewend geweest, het populairste jongetje of meisje van de klas te worden door zendtijd in te kopen. Ofwel betaalde aandacht zorgt voor succes. Maar het Internet laat de afgelopen jaren juist zien dat de merken met gekregen aandacht enorm in opkomst zijn en zonder de gekochte aandacht kunnen groeien (Google, Hyves, eBay etc). Schijnbaar zijn deze merken zo "mooi", "aardig" of "leuk" dat ze op eigen kracht aandacht krijgen.
Merken willen aandacht, maar mensen ook. Kijk naar het enorme succes van profielsites. De personen die het meest over zichzelf vertellen, krijgen de meeste aandacht van de groep. Ook hier draait alles weer om aandacht.
Aandacht is het belangrijkste ruilmiddel op Internet, dat is mij wel duidelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!