Na het klimaatrapport van de IPCC op 9 augustus is het weldenkende deel van de wereld zich nog eens goed achter de oren gaan krabben. Als de mens zonder twijfel medeveroorzaker is van de problemen, dan is het ook aan de mens om met oplossingen te komen.
Creativiteit is nog altijd de grootste kracht van marketing en communicatie, ons vakgebied. Ik pleit ervoor om deze creativiteit in te zetten om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de verbetering van het klimaat. Of in ieder geval bij te dragen aan een vertraagde verslechtering.
Maar wat kunnen we doen als branche? Een paar ideeën die tot nieuw denken of discussie kunnen leiden.
1. Focus samen de klant actief op producten en diensten die minder milieubelastend zijn
Dan hebben we het niet over ‘greenwashing’ maar meer aandacht voor de diensten die een daadwerkelijk toegevoegde waarde voor het klimaat bieden. Dit zijn diensten waarbinnen rekening wordt houden met reductie van CO2-uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan producten en diensten die actief hergebruiken van materialen stimuleren. Of producten waarbij het productieproces CO2-vriendelijk is ingericht of is geoptimaliseerd om de reductie van CO2 te minimaliseren. Denk ook aan producten waarbij het distributieproces is (her)ingericht om de uitstoot te minimaliseren.
De focus in de communicatie kan ook op een specifiek aspect liggen, bijvoorbeeld op groen vervoer via elektrische busjes of oog voor de herkomst van grondstoffen. Laten we proberen om het niveau van greenwashing te overstijgen, zonder direct op een ‘purpose’ of ‘hoger doel’ te focussen. Deze producten en diensten moeten normaal worden en zo zou de communicatie ook kunnen worden ingestoken: dit is het nieuwe normaal en daarmee een logisch onderdeel van ons merk. Bewijsvoering laten zien is hierbij het belangrijkst, het moet een wezenlijke bijdrage leveren aan het klimaat. Idealiter zou dergelijke communicatie over een paar jaar niet meer nodig zijn: dan is iedereen gewend aan duurzaamheid als vast onderdeel van elk merk.
2. Stel een CO2-budget vast voor de productie van een campagne
Bepaal samen met de klant vooraf hoeveel CO2-uitstoot de productie van de campagne mag kosten. Het streven is om zo klimaatneutraal mogelijk te produceren. Het afreizen naar Zuid-Afrika voor een shoot, is dat écht nodig? Hebben we grote kranen nodig voor een shot of kunnen we het ook met een drone af? En kunnen we de landingspagina’s nog slimmer designen en programmeren?
Daarnaast is het met behulp van de inzet van slimme videotools goed mogelijk om te optimaliseren door bijvoorbeeld alleen 4K te laten zien op schermen die daadwerkelijk 4K ondersteunen. Voor andere schermen is dan vaak HD meer dan voldoende. Volgens Han Slootweg, hoogleraar Smart Grids van de TU Eindhoven, veroorzaakt online video alleen al minstens 1% van de totale CO2-uitstoot in de wereld. Denkend vanuit een CO2 budget valt op veel gebieden een hoop te winnen.
3. Geef CO2-neutrale bedrijven korting
Beloon je klanten die hun beste beentje voorzetten. Hoe milieuvriendelijker, hoe lager de media- en creatiekosten. Bedrijven die daadwerkelijke bijdrage leveren aan een beter klimaat, zijn daarmee goedkoper uit dan bedrijven die dat niet doen. Zie het als een soort emissietaks vanuit de communicatiebranche. Niet verhandelbaar natuurlijk.
Meer inhoudelijke discussie
De drie mogelijkheden zijn hopelijk starters voor een meer inhoudelijke discussie binnen onze branche over de bijdrage die wij kunnen leveren. Deze discussies kunnen intern binnen adverteerders en bureaus worden gevoerd, online op platformen zoals Adformatie of op events en beurzen. Wij vinden dat de branche ook een actieve rol kan spelen en adverteerders en de publieke opinie daarmee een goede dienst kunnen bewijzen. Dit doen we voor onszelf, maar ook voor de nieuwe lichting bedenkers en makers, die met een hele nieuwe werkelijkheid te maken gaan krijgen de komende decennia.
Martijn de Beijer - medeoprichter Chunk Creative Agency
Lees ook: Marketing Manifest Pim e.a. moet snel leiden tot concrete actie
Dank voor de aandacht hiervoor! Ik heb nog een vierde:
**Herpositioneer duurzaamheid**
Klimaatverandering roept een wereld op waar ik geen onderdeel van wil zijn. Het gaat veelal over wat we kwijt dreigen te raken. Laten we het hebben over wat er te winnen valt: dat het schoner, veiliger, lekkerder, liever, leuker, vetter kan - _'Even better then the real thing'_.
Laat zien dat je met je duurzame keuze onderdeel bent van de oplossing. Dat deze keuze werkelijk beter is voor jou, de ander en de natuur. Dan zal elke duurzame keuze je klant een goed gevoel geven.
Laten we ons zelf en onze klanten uitdagen in het maken van duurzame keuzes. Daag uit om met nieuwe business modellen te komen: van bezit naar gebruik, van product naar dienst, van nieuw naar hergebruik. Daag uit om echt transparant te zijn en laat zien wat je al goed doet, wat niet goed gaat en wat je gaat veranderen.
Ralph Kruijssen, creative director The Terrace, agency for positive change