Heb je een reis geboekt? Dan kan ING jou een aanbieding doen voor een reisverzekering of een creditcard. Ontvang je kinderbijslag, dan zou de bank je een kinderrekening kunnen bieden. ING gaat vanaf nu zijn klanten reclames en aanbiedingen doen op basis van hun betaaldata, zo staat in het nieuwe privacystatement.
‘We kunnen u op basis van uw persoonlijke situatie, zoals betaalgegevens en vergelijkbare gegevens, brieven, e-mails of sms-berichten sturen met een aanbieding van een product of dienst.’
Alleen eigen diensten
Het gaat alleen om advertenties voor eigen diensten, zegt een woordvoerster van de bank. In het privacystatement staat ook dat een aanbieding getoond kan worden op de sites en apps van anderen. Die gegevens worden geanonimiseerd, zegt de woordvoerster.
Klanten doen automatisch mee, maar zijn niet verplicht hun gegevens beschikbaar te stellen voor reclame. Ze hebben de mogelijkheid tot een opt-out.
In 2014 ontstond er ophef omdat de bank adverteerders inzicht wilde geven in betalingsgegevens. Na kritiek van de Autoriteit Financiële Markten en de Autoriteit Persoonsgegevens trok ING dat plan in.
Gegevens delen met derden is nu dus niet aan de orde. Toch laat de Autoriteit Persoonsgegevens aan de NOS weten dat ze gaat onderzoeken of wat ING nu doet wél mag.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!