Een onweerstaanbaar merk in 8 stappen: Hygiënefactoren

Zonder Knowhow en Momentum geen onweerstaanbare start

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door: Linda Cornelissen]  Onweerstaanbare merken zijn de ultieme droom voor elke marketeer, b2c en b2b. Maar hoe maak je deze droom waar? Inonthullen mijn collega’s en ik acht drivers die alle onweerstaanbare merken gemeen hebben. Deze helpen jou te bepalen hoe magnetisch jouw merk is én geven je concrete handvatten voor het écht onweerstaanbaar maken van jouw merk. 

In deze editie staan de drivers Knowhow en Momentum centraal. Wij noemen deze twee de hygiënefactoren, omdat jouw merk zonder deze drivers niet eens uit de startblokken kan  komen.

 

Knowhow

Geloofwaardige knowhow is noodzaak; het geeft een merk ‘recht van spreken’. Het is het bewijs dat een merk precies snapt wat er in de branche speelt. En het geeft consumenten vertrouwen. Hoe dit bewijs kan worden geleverd, verschilt per categorie.

Zo pakt Oral B de expertise rol door wereldwijd te claimen dat zij ‘het meest door tandartsen gebruikt en geadviseerd worden’. Via de site DentalCare.com ondersteunen ze daarbij tandheelkundige experts, wat de claim goed onderbouwt. 

NU.nl laat haar expertise juist blijken door snel, volledig en vernieuwend te zijn. Dit online nieuwsmedium is er zo in geslaagd om bij veel consumenten en professionals top-of-mind, bovenaan de lange lijst van geraadpleegde nieuwsbronnen te staan. 

Philips Lighting toont haar licht-expertise aan door innovatieve projecten. Zo hebben zij in het gerenoveerde Rijksmuseum de grootste museumruimte ooit verlicht met LED-lampen. Het innovatieve LED verlichtingsontwerp bootst het natuurlijke daglicht na, waardoor de kunstwerken het beste tot hun recht komen. Ze wonnen hier zelfs de

 

Momentum

Om onweerstaanbaar te zijn, moet een merk ook continue in beweging zijn. Ook wel merkvitaliteit genoemd. Onweerstaanbare merken moeten relevant blijven om de consument of professional betrokken en geïnteresseerd te houden. Coca Cola houdt bijvoorbeeld al meer dan een eeuw momentum. Dat bewijzen ze nu ook weer met hun net gelanceerde campagne. Zij spelen hier goed in op de toenemende behoefte aan calorievrije producten. 

En ook winkelketen Ikea bewijst nog steeds, na meer dan 60 jaar, een erg vitaal merk te zijn. De winkelketen haakt prachtig aan op actuele maatschappelijke issues, zoals de vastzittende woningmarkt of duurder wordende kinderopvang en kantoorpanden. Zij bieden hun klant uitkomst. Want wat doe je als je droomt van een nieuwe plek, maar je huis niet verkocht wordt? . En wat doe je als je geen kantoorpand kan betalen als startende ondernemer?

 

Het bouwen van een onweerstaanbaar merk

Wil jij ook een onweerstaanbaar merk bouwen? Zodat jouw merk de logische keuze wordt voor consumenten of professionals? En je als merk kunt groeien? Houd dan dit platform in de gaten om meer te leren over de andere zes drivers: Differentiatie, Emotie, Symboliek, Samenhang, Alignment en Eenheid. We publiceren de komende weken nog twee artikelen waarin die drivers in meer detail worden uitgelegd, inclusief voorbeelden uit binnen- en buitenland. Als je deze drivers in je achterhoofd hebt bij het maken van elke marketingkeuze, is onweerstaanbaarheid binnen handbereik!

 

Meer weten?

Op 3 juli organiseert TNS NIPO het seminar. Meer informatie volgt.

 

Over de auteur

Linda Cornelissen (sociaal psycholoog, RU Leiden) heeft zich binnen gespecialiseerd in het beantwoorden van b2b vraagstukken. Zij adviseert (vooral) zakelijke en financiële dienstverleners over marketing, sales- & communicatiestrategieën, (her)positionering en klantsegmentatie.

Ze gaat in dialoog met professionals (tot aan C-level niveau) op zoek naar klantbehoeften en insights. Deze bundelt ze tot bruikbare adviezen zodat u een relevante, langdurige relatie met uw eindklanten op kunt bouwen. Linda spart graag met u over uw (b2b) branding & communicatie-vraagstukken: bel 020 5225 478, mail naar  ( Twitter: )

 

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van? Schrijf je nu in voor de !

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →