De afgelopen week was er weer het YIM Weekend (locatie: Bergen). Vijfenveertig jonge, talentvolle mediaexperts werden in een weekend klaargestoomd voor het uitwerken van dé case. Tot dat moment was er een groot aantal inspirerende sprekers dat hen de handvatten aanreikte om een succesvolle case neer te zetten.
Onder regie van moderator Bart Brummelkamp werd op donderdagavond afgetrapt met Joris van der Pol (directeur One Media Sales). Hij gaf de laatste inzichten in het radiolandschap en een belangrijke key take-out: het gehoor is een belangrijke zintuig dat nog te vaak onderschat wordt.
Vervolgens pakte Olger Smit (Omnicom Media Group) het podium. Hij daagt onder het motto ‘Media is vet’ de YIM’ers uit met een energieke presentatie: ‘Wees dapper! En verlies het belang van tech en data niet uit het oog.’ YIM’ers zijn tenslotte dé nieuwe generaties creatieve mediatalenten.
De vrijdagochtend (al vroeg) was voor hoofdredacteur Hilmar Mulder van Libelle die de mediamensen meenam in de wondere wereld van de Libelle-lezeres. En van de print wereld vlogen we door naar Out-of-Home met Guy Grimmelt (Exterion Media). Vol enthousiasme vertelde hij ons over de creatieve mogelijkheden met wellicht het laatst overgebleven echte ‘massamedium’ .
Menno van der Steen (IPG Mediabrands) had vervolgens de hypothese dat we allemaal eigenlijk gedragswetenschappers binnen de media zijn. Maar hoe gaan we daar nou op de juiste manier mee om?
Marieke Mangnus (IPG Mediabrands) en Esther Overmars (Universal Media) gaven een workshop als aanloop naar de case. Zij leerden de YIM’ers alles over het opbouwen van een goede strategie, de fuck ups die je daarbij tegen kan komen, maar ook hoe je tot een goede groepsdynamiek komt tijdens het uitwerken van de case. En waar kun je zoal tegenaan lopen binnen een team?
Esther Overmars stoomt de YIM’ers klaar voor de case
Coolblue case
Daarna was het moment waar het hele weekend naar toe werd gewerkt en geleerd: dé adverteerder waarvoor YIM’ers aan de slag moesten, werd bekendgemaakt. Dit jaar mocht Coolblue een case voorleggen aan bijna vijftig jonge, gemotiveerde mensen uit het mediavak.
Aan onze YIM’ers de zware taak om binnen een aantal uur met creatieve mediaoplossingen te komen en onze adverteerder met goede ideeën naar huis te sturen. Coolblue had de YIM'ers uitgedaagd met een voor hen ook lastig vraagstuk. Men was verrast door de kritische en geïnteresseerde vragen vanuit de zaal. De gepresenteerde plannen waren niet alleen goed onderbouwd, maar ook erg divers. Er zijn veel creatieve en bruikbare ideeën voorbij gekomen, daardoor was de keuze dan ook niet makkelijk. Uiteindelijk heeft Coolblue gekozen voor de groep die goed rekening had gehouden met de doelstelling, optimaal gebruikmaakte van de gegeven insights en concrete voorstellen presenteerde die goed aansluiten bij Coolblue.
Team Sunny Sandwich was de gelukkige winnaar van de case, met teamleden Anieke van der Lee, Audrey Blankers, Eva Salimans, Iris de Vries en Thies van Zadelhoff. Bij het winnende team is blijven hangen dat het medialandschap verandert, onze functies er misschien over tien jaar niet meer zijn en dat we als jongeren in dat landschap buiten de lijntjes moeten kleuren en dapper moeten zijn.
Thies van Zadelhoff van het winnende team: ‘Het uitwerken van de case bleek lastiger dan gedacht, met maar vijf uur waarin een rond concept moest staan als een huis. Mijn rode, of in dit geval blauwe draad, door het weekend heen was dat een concept eerst sterk genoeg moet staan voordat we met de daadwerkelijke invulling van media konden beginnen. Overall was YIM Weekend 2016 een weekend vol nieuwe contacten, advies voor de toekomst en een snelcursus strategie!’
Tekst: YIM.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!