Word vandaag nog trendsetter!

Trends. Een uitdaging: voorspel welke trends zich gaan voordoen op het vakgebied van marketing intelligence en marktonderzoek. Dat doen we o.b.v. het artikel Futures of Market Research van Robert Moran. Welke gaan het worden en welke niet? Op basis van deze wisdom-of-(in)crowds methode weten we binnenkort al wat ons staat te gebeuren. Hoeven we niet 7 jaar te wachten tot de werkelijkheid ons heeft ingehaald….

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Trends. Ik daag je uit: voorspel welke trends zich gaan voordoen op het vakgebied van marketing intelligence en marktonderzoek. Ik heb -op basis van een vooronderzoek- 11 scenario’s geselecteerd uit het artikel van Futures of Market Research van Robert Moran. Welke gaan het worden en welke niet? Klik voor een 5 minuten vragenlijst: resultaten worden uiteraard gedeeld. Op basis van deze wisdom-of-crowds methode weten we binnenkort al wat ons staat te gebeuren. Hoeven we niet 7 jaar te wachten tot de werkelijkheid ons heeft ingehaald….

Trends zijn onvoorstelbaar krachtige fenomenen. Ik had het zelf met die zware monturen die op een gegeven moment iedereen op de neus had. Dat begon ongeveer 3 jaar geleden. Sprekend voor mezelf: ik vind het nu vaak mooi staan, maar in eerste instantie helemaal niet. En het staat ook niet iedereen even goed, maar toch: ik ben er aan gewend. Mijn smaak heeft zich aangepast. En ik denk dat iedereen dat wel herkent. Kijk maar eens naar foto’s uit de jaren zeventig en tachtig. Dat we dat ooit mooi vonden….! Van de andere kant: heerlijk om die foto’s te zien, want een feest van herkenning. Paradoxaal eigenlijk: de mens is enerzijds ongelofelijk sterk in het ‘zich aanpassen’, is enorm flexibel. Anderzijds hangen we aan routine, komen we niet graag uit onze comfortzone en neigen we naar herhaling. Het eerste wat kinderen vaak kunnen zeggen is: ‘nog een keer’.

Dit geldt niet alleen voor dreumesen, maar ook voor marketeers en marktonderzoekers. Het gebruik van nieuwe onderzoektools, een nieuwe kijk op marketing, er wordt heftig bij geknikt. Maar vaak, puntje bij paaltje, wachten we er nog even mee om ze te gebruiken. Pas als er ‘bewijs’ is of sterke referenties zijn, dan wordt het beetje-bij-beetje geaccepteerd. Ik herinner me nog dat de Postbank en Heineken ooit als eerste online onderzoek lieten doen. Dat was voor veel andere bedrijven het sein om er ook voorzichtig mee te beginnen. Inmiddels ligt die ommekeer al heel ver achter ons, maar toch niet veel langer dan 10 jaar. Nu zijn we al weer een paar stappen verder met mobile research, big data, (niet repre) communities en social media research. En, wat daar allemaal nog bij komt: daar weten we straks nog veel meer van, dankzij de resultaten van de die ik in het begin al aankondigde. (Door welk montuur kijk jij naar de toekomst van ons vak?).

Het gaat er in ons vakgebied natuurlijk om te achterhalen wat wel en niet een trend wordt, en hoe dat werkt. Marktonderzoek verschuift steeds meer van toegepaste psychologie naar toegepaste sociologie. Je komt dan al snel uit bij trendsetters en trendvolgers. En selffulfilling prophesies. Want als ik straks op basis van de resultaten van het onderzoek beschrijf waar het in ‘onze wereld’ naar toe gaat en dat via MolBlog verspreid (en jullie tweeten daar weer over) dan wordt onze voorspelling als vanzelf ‘voor waar’ aangenomen. Ik zou zeggen: !

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie