Is print te vroeg ‘doodverklaard in communicatie en pr? Die vraag dringt zich op nu KLM blijkt af te stappen van het volledig digitaal intern communiceren. Het brengt zijn nieuwe personeelsmagazine uit op papier. Reden: papier bindt de achterban beter aan het bedrijf.
Judith Coster, hoofd Communicatie KLM: ‘Wij denken dat je bedrijfstrots - weet mijn gezin wat er gebeurt? – beter via papier kunt communiceren.’ Het nieuwe magazine past in het verhaal van KLM om hoofd en hart van de mensen via storytelling aan elkaar te verbinden, aldus Coster.
FCK
De alomtegenwoordigheid van digitale media heeft printmedia een nieuwe waarde gegeven, zo lijkt het. Die waarde bleek onlangs ook bij KFC, dat de krant een belangrijke rol gaf in de crisiscommunicatie rond het kipschandaal. Het plaatste een paginagrote advertentie in zowel The Sun als Metro-kranten waarin het KFC in FCK veranderde.
De geprinte krant bleek hierbij een perfect medium om de excuses op de publieke agenda te krijgen. Bovendien maakte KFC gebruik van het vertrouwen dat het medium nog altijd meer heeft dan sociale en online media.
Statisch en veel te duur
Er zijn echter ook voldoende mensen die de waarde van papier helemaal niet meer zo inzien. Op de site Forbes mochten mediamensen hun mening geven over de waarde van print. De tegenstanders daar vinden het papier te statisch, veel te duur en te weinig interactief. Niet echt iets met toekomst.
Binnenkort is iedereen afkomstig uit het digitale tijdperk, en zal print nog een marginaal bestaan hebben, voorspellen critici. Natuurlijk zal het nog een eigen waarde hebben, maar die zal niet opwegen tegen de communicatie online en op sociale media.
Aan welke kant van de medialle sta jij? Wat is jouw mening over onderstaande stelling?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!