Door Judith Nissen
Wat gebeurt er als twee van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media hun krachten bundelen? Juist, een viral video, servers down en het hoogste aantal websitebezoekers en oplage tot nu toe. Dit zijn de belangrijkste resultaten van de introductie van Linda Magazine binnen krantenkiosk Blendle. Wat kunnen we van media-iconen Alexander Klöpping en Linda de Mol leren?
Alexander versus Linda
Als we de twee naast elkaar leggen wijst de balans vooralsnog in de richting van Linda, die in 2003 al startte met vrouwentijdschrift LINDA. Zij bereikt met haar blad maandelijks 1,1 miljoen lezers. De nieuwssite LINDAnieuws.nl die later volgde trekt elke maand 3,9 miljoen unieke bezoekers.
Alexander lanceerde Blende in april 2014 samen met Marten Blankesteijn. Zij wisten de grootste uitgevers van printmedia achter zich te krijgen en de online krantenkiosk was een feit. Het principe is simpel: je betaalt alleen voor de artikelen die je daadwerkelijk wil lezen. Ze realiseerden 350.000 gebruikers binnen 1 jaar en de teller staat nu op 500.000.
Het bundelen van krachten heeft voor beiden zeer positief uitgepakt. Wat is het geheim?
Dankzij de mannen van Nederland weten we nu hoeveel de servers kunnen hebben. LINDA. is zó populair dat we eventjes slecht bereikbaar zijn.
— Blendle NL (@blendle) January 20, 2016
Timing is alles
Alexander verklapte recentelijk dat hij Linda al veel eerder heeft gepolst om haar blad via Blendle aan te bieden. Niet gek, de Linda behoort tot een van de grootste en aansprekende bladenmerken van Nederland. Linda, ervaren als ze is, stuurde Alexander terug naar de tekentafel. Het concept moest zich eerst maar eens bewijzen. 500.000 gebruikers en internationale expansie was blijkbaar een mooi moment om de samenwerking aan te gaan. Ze zijn hier (achteraf) volledig transparant over; Alexander deelt de weg die hij samen met Linda aflegde om tot een deal te komen.
Ga buiten de gebaande paden
De editie waarmee Linda live ging op Blendle bevatte de controversiële campagne met Geraldine Kemper en Kim Feenstra die gezamenlijk voor een groot gedeelte uit de kleren gingen. Deze campagne werd het hoofdonderwerp van de samenwerking, waarmee de introductie ook letterlijk “body” kreeg. Met name Linda nam een risico; behalve een enorme golf aan publiciteit leverde de campagne ook verontwaardigde reacties van trouwe Linda fans op. Het is en blijft ten slotte een vrouwenblad, terwijl aan de andere kant het grootste gedeelte van de Blendle gebruikers man is.
Uiteindelijk is het juist de controverse die voor een enorme PR stunt zorgde waardoor zowel Linda Magazine als Blendle zichzelf (wederom) goed op de kaart hebben gezet.
Gebruik de gegenereerde PR voor recente product introductie
Aan PR geen gebrek, zowel voor Blendle als Linda magazine. Beide iconen Alexander en Linda zetten hun eigen brand slim in om hun bedrijven naar de top te brengen. Naast de aankondiging om samen te gaan werken, vestigde Linda ook nog eens de aandacht op het recent geïntroduceerde Linda TV. Een aantal dagen voordat de officiële reportage uitkwam, werd de backstage video gelanceerd. Een preview op de Linda website, de complete versie op de Linda TV app. Slimme zet om een breed publiek naar Linda TV te trekken voor de juiste boost richting succes.
Diversiteit van content & platformen
Zowel Linda als Alexander zetten in op de trend van het consumeren van content op het juiste moment en plaats. Linda groeit uit tot een multimediaal platform waarbij online & offline, beeld & tekst en achtergrond & actualiteit optimaal wordt gecombineerd. Alexander zag kansen in een zeer traditionele markt, die van kranten en tijdschriften, waar hij en zijn compagnon zich verbaasden dat de trend die binnen de muziek business allang gaande was niet werd doorgezet. Hun initiatief werd niet door iedereen meteen omarmd, maar wist uiteindelijk een grote groep aan zich te binden. Of Blendle een echte disruptor is moet echter nog blijken.
Een digitale toekomst
Uiteindelijk hebben Linda en Alexander meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Beiden hebben met innovatieve concepten een traditionele markt een flinke impuls gegeven. Een visie waar ook Clipit in gelooft, namelijk de digitalisering van media.
De wijze waarop Alexander en Linda hun bedrijven klaarstomen voor de toekomst en de krachten hebben gebundeld is een sprekend voorbeeld voor merken en marketeers: originele content, op het juiste moment bij de juiste doelgroep brengen.
Judith Nissen, Marketing Communicatie Manager | Clipit Media Monitoring
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!