Wat een Mars Expeditie ons leert over marketing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Ik ga naar Mars maar kom niet meer terug!’ Een plan van Bas Lansdorp, oprichter van de . En het blijft niet bij een plan want Bas gaat het doen in 2023! Tijdens TedX Delft enige maanden terug hoorde ik zijn indrukwekkende verhaal. Mars One heeft zich als doel gesteld om in 2023 met een groep mensen op Mars te landen. Een waanzinnig idee, zeker als je beseft dat het gaat om een enkele reis! Het is namelijk technisch mogelijk om naar Mars te reizen in ongeveer 7 maanden, het is alleen niet mogelijk om terug te keren. De stichting heeft dit “probleem” opgelost door de terugreis te schrappen. De mensen die naar Mars gaan reizen komen niet meer terug. Ze gaan zich daar vestigen en een menselijke kolonie starten. Een bizarre gedachte!

Maar wat heeft een Mars expeditie te maken met marketing? Wat kunnen bedrijven hiervan leren? Het idee om een expeditie naar Mars te organiseren vindt zijn oorsprong in de studiejaren van Bas. Toen hij de beelden zag van de eerste Mars Rover werd hij daar zo door geraakt dat dit hem nooit meer heeft losgelaten. Datzelfde gebeurde met grote groepen mensen rondom de maanlanding: het avontuur van Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins beroerde een hele generatie. Het gaf mensen een doel, iets groots om naar uit te kijken. Volgens Bas heeft de wereld dat nu ook weer nodig. De “grote” issues van deze tijd zijn negatief. Milieuproblematiek, oorlog en economische malaise. Door een groots en positief doel te stellen wil hij niet alleen enthousiasme genereren bij hemzelf en zijn medewerkers, maar ook bij sponsors, partners en uiteindelijk bij de rest van de wereld. Het programma gaat voornamelijk gefinancierd worden door de verkoop van de mediarechten. Elke stap van het proces van de expeditie zal namelijk te volgen zijn voor de rest van de wereld. Van de selectie van de astronauten tot de Marslanding en het leven op de planeet. Het hogere doel, het realiseren van een menselijke kolonie op Mars, is de “Flame” van enthousiasme die over zal slaan op de rest van de wereld. Het is misschien wel de grootste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis. Voor het eerst zal de mensheid twee planeten bewonen!

Deze “Flame” is voor stichting Mars One ook het antwoord op de “Why” van Simon Sinek. De is ondertussen anderhalf miljoen keer bekeken en gaat over het bestaansrecht van een organisatie. Waarom bestaat een organisatie eigenlijk? De meeste organisaties weten wel wat ze doen en hoe ze het doen. Maar op de belangrijkste vraag, waarom ze het doen, blijven de meeste organisaties het antwoord schuldig. Als dat duidelijk is dan is het niet moeilijk meer om mensen en klanten te enthousiasmeren. Bij Mars One is dit duidelijk.

Lessen voor organisaties
Wat is hetgeen waar je als organisatie echt voor wil gaan? Voor Bas lag de bron van zijn “Flame” bij de beelden van de Mars Rover in zijn studietijd. Waar ligt jouw Flame? Waar ligt de Flame van je organisatie of van je afdeling? Het zijn de grote vragen van deze tijd. Als je dit weet te beantwoorden dan geeft dit richting aan je positionering, innovatie van het HR beleid, marketing en communicatie.

Het zoeken van de Flame is geen sinecure. Je kunt je net als een muzikant laten inspireren door andere muzikanten in jouw genre oftewel de best practises in je branche. Je kunt de inspiratie ook buiten je branche zoeken. Daarover gaan boeken als Blue Ocean Strategie (Kim & Mauborne) & “Ga Vreemd!” (Rob Adams). Of je zoekt het dichter bij huis en je laat je inspireren door je meest enthousiaste klanten, je superpromoters.

Bas Lansdorp van MarsOne spreekt ook op het Superpromoter Event, op 18 april. Van dit event verschijnt achteraf ook een samenvatting op MolBlog.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie