Wat is jouw persoonlijke drive voor dit vak?
Voor mij is het (digitale) mediavak een canvas die ieder jaar van grootte en van kleur verandert. Het voelt alsof de spelregels en de middelen ieder jaar worden aangepast, waardoor het nooit saai wordt. Een digitaal media voorstel die een jaar geleden vol lof werd ontvangen, zou men nu achterhaald en ouderwets vinden. Dat zorgt ervoor dat je jezelf continu moet blijven ontwikkelen om een goede sparringspartner te blijven. Voor mij persoonlijk leidt dat tot een bepaalde vorm van prestatiedrang. Ik wil de best presterende en meest creatieve samenwerkingen verzorgen, terwijl ieder jaar nieuw jong talent met een flisse blik klaar staat om die rol van mij over te nemen. Dat houdt mij scherp.
In die hoedanigheid vind ik YIM een uitstekend initiatief. Jonge talenten krijgen de kans om elkaar te leren kennen en om kritisch te sparren over ontwikkelingen in hun vak. We mogen onze handen dichtknijpen dat mediaprofessionals dit – in hun vrije tijd – willen doen.
Wat maakt dit vak voor jou zo uitdagend?
In de relatief korte tijd dat ik werkzaam ben in de media, heb ik het digitale landschap enorm zien veranderen. Het is haast niet meer te vergelijken met vijf jaar geleden. Toen werden standaard banners handmatig ingekocht. Inmiddels heeft programmatic buying die rol helemaal overgenomen, wat heeft geleid tot een enorme vraag aan programmatic specialisten. Consultants die destijds met premium display bezig waren, hebben de kans aangegrepen om zich te specialiseren op dit gebied. Ik stel voor om vooral te laten bezinken dat programmatic vijf jaar geleden vrijwel geen gespreksonderwerp was. Inmiddels is het een vast onderdeel in vrijwel iedere digitale mediastrategie. Durft iemand te voorspellen hoe de markt er over 5 jaar uit ziet? Ik niet.
Op het gebied van influencer marketing en branded content - waar ik mij vooral mee bezig houd - is de ontwikkeling minstens zo hard gegaan. Er zijn meerdere cases in het afgelopen jaar waarbij een online influencer een cruciale rol in de mediastrategie heeft gespeeld. Het is een volwaardig onderdeel van de mix geworden. In de afgelopen jaren is de vraag naar content via online influencers enorm gegroeid, wat heeft geleid tot een discussie over de waarde van content en de authenticiteit van bloggers. Een terechte discussie overigens, die de komende tijd nog vaker gevoerd zal worden. Persoonlijk geloof ik in branded content via influencers als toevoeging aan de mediamix. De eerste onderzoeken waaruit dit blijkt worden nu eindelijk gepubliceerd. Onlangs is een onderzoek gepubliceerd door mediabureau Stroom Via Internet over een foodbloggers samenwerking voor Celavita met opvallend positieve resultaten over merkvoorkeur, marktaandeel en aankoopintentie.
Dit zijn twee globale voorbeelden in het digitale medialandschap, waaruit blijkt hoe snel de markt zich heeft ontwikkeld in vijf jaar tijd. Dat maakt voor mij dit vak zo ontzettend leuk en uitdagend. Je moet jezelf continu blijven ontwikkelen om een serieuze gesprekspartner te blijven.
Wat wordt volgens jou de toekomst van media/reclame?
Wat mij betreft is de tijd aangebroken voor betere measurements en onderbouwing in de online media. In het komende jaar zullen we meer onderzoek gaan zien over branded content en influencer marketing. Dat is noodzakelijk om van merken te verwachten dat zij een groter aandeel van hun mediabudget investeren in branded content. Linksom of rechtsom: de resultaten dienen meetbaar te zijn.
Daarnaast ben ik blij dat de consument meer centraal komt te staan. Steeds meer nieuwe display formaten zijn erop gericht om een betere ervaring aan de consument te bieden, zoals blijkt uit het IAB onderzoek over het interscroller mobile formaat. Ik hoop dat we het ‘consumer-first’ principe echt van harte nemen in de komende jaren en zorgen voor reclame die daadwerkelijk waarde toevoegt voor de doelgroep. Ik kan bijvoorbeeld ontzettend genieten van de richting die Tele2 is ingegaan dit jaar. Onlangs betrapte ik mij erop dat ik één van hun commercials (de ouderen van tegenwoordig) wilde bekijken op Youtube, puur omdat het vermakelijke content is. Knap, meer van dat soort reclames graag!
Wie uit het mediavak vormt een inspiratie voor je?
Ik haal mijn inspiratie uit vakgenoten die bereid zijn om de stap extra te zetten en hun verantwoordelijkheid nemen. Het zijn diegenen die altijd open staan voor een kritische sparring sessie en niet vies zijn van – als het nodig is – een uur langer aan hun plan te werken, terwijl ze eigenlijk liever thuis op de bank willen zitten. Het zijn de brand managers die een risico durven nemen, mediaplanners die de klant overtuigen van hun strategie waar zij 100% achter staan en collega’s die ervoor kiezen om elkaar een helpende hand te bieden (niet alleen zichzelf), ook al kost dit extra tijd en moeite. Van dit soort professionals leer ik iedere dag.
Young in Media (YIM) heeft als doel om jonge mensen in de media te inspireren. Om deze jonge talenten te helpen zich verder te ontwikkelen worden er door het jaar heen allerlei evenementen georganiseerd. Meer informatie over YIM is te vinden op www.yim.nu
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!