Vrouwen zijn vaak betere woordvoerders dan mannen. Beseften ze dat maar

Waar mannen zichzelf naar voren schuiven, schuiven vrouwen interview bij talkshows juist door. Actie is nodig, aldus de auteurs.

Uitzending van Op1, met 6 mannelijke gasten in de studio.

Door Marieke Verhaar-Fennis & Dorien Cox

Zelden was het signaal richting pr-bureaus zo duidelijk als met het opiniestuk van Floor Doppen in de Volkskrant over het gebrek aan vrouwen in Nederlandse talkshows.

Doppen betoogt dat nergens de vertrouwenskloof tussen mannen en vrouwen zo duidelijk is bij haar voormalige werkgever Op1. Voor elke twijfelende vrouw willen er tien slechtere mannen wél als talkshowgast aanschuiven, betoogt ze aan de hand van haar eigen ervaringen.

We sluiten ons graag aan bij haar betoog, maar denken dat werkelijkheid nog weerbarstiger is. Ook in het bedrijfsleven stappen nog steeds veel meer mannen naar voren om als woordvoerder of expert op te treden.

Dat moet anders en daar is actie voor nodig. Het is tijd om vrouwen actief te helpen en (elkaar) aan te moedigen om op de zeepkist te staan of aan te schuiven bij die talkshow.

Bescheiden vrouwen

Voor de volledigheid; in ons werk bij ons pr-bureau zijn wij dagelijks bezig met het zogenoemde ‘pitchen’ van experts bij media voor interviewmogelijkheden. Of we vangen persvragen op en zoeken naar de juiste woordvoerder bij een gevoelig onderwerp.

Terecht of niet, maar vaak vragen media dan naar de persoon bovenin de organisatie. Daar ga je al, want slechts 25 procent van de leiderschapsposities in Nederland wordt door een vrouw bezet.

Volgens die theorie betekent dat we in 1 op de 4 gevallen met een vrouwelijke woordvoerder te maken hebben. Tenminste als we de stelregel hebben dat ceo’s en directeuren altijd de stap naar voren zetten en de spotlight opzoeken.

Maar ook in leiderschapsposities zien we een verschil. Doppen stipt het al aan in haar artikel, maar ook vrouwen in leidende posities zijn terughoudend in het opzoeken van aandacht.

Doppen introduceert daarvoor het begrip ‘doorschuifvrouwen’ waarvan ze tientallen voorbeelden heeft. Ze schrijft in het stuk: ‘Vrouwen die zichzelf wegcijferen, onbelangrijk achten of mannen kennen die meer over het onderwerp weten. Ze vinden zichzelf geen uitblinkers. ‘Niks voor mij, doodeng!’ De doorschuifvrouwen zien het liever iemand anders doen, met meer ervaring en expertise.’

Niet zelden gaat het dan om een man die wel even zijn agenda op korte termijn kan vrijmaken om de pers te woord te staan.

Inspirerende woordvoerders

Het is niets nieuws dat representatie van vrouwen op beeld ontzettend belangrijk is. Inclusieve beeldvorming in de media heeft positieve effecten op de maatschappij.

Maar daarbij zijn vrouwen vaak ook betere en inspirerende woordvoerders dan mannen. Als ik het even over één kam scheer, vallen mannen vaak terug in voorspelbare oneliners, willen de boel wel even oplossen, een markt opschudden of laten zien hoeveel ze weten over een onderwerp.

Terwijl vrouwen veel meer uit eigen ervaring putten en daarbij tot de verbeeldingsprekende metaforen gebruiken.

Daar komt bij dat vrouwen, wellicht door de erfenis van de traditionele rolverdeling in de maatschappij, van nature een meer bescheiden en leergierige opstelling innemen. In gesprek zijn ze niet alleen maar bezig de ander te overtuigen, maar nemen ze óók een open houding aan om meer te horen van de ander.

Lat hoger leggen

Wij hebben ons eerder dit jaar voorgenomen dat bij minimaal de helft van alle interviews die we opzetten, een vrouw aan het woord moet zijn als expert of ervaringsdeskundige. En die lat moeten en willen we de komende jaren hoger leggen.

Dat betekent dat we onze klanten moeten overtuigen van het maatschappelijk belang hiervan én de positieve impact die dit ook kan hebben op een bedrijf.

Tegelijkertijd herkennen we de uitdaging dat niet alle vrouwen de kans durven pakken, omdat ze bescheiden zijn, niet zelfverzekerd genoeg om hun mening of visie te verkondigen of simpeler nog - niet eerder het aanbod kregen om deel te nemen aan een mediatraining.

Voor al deze vrouwen uit het bedrijfsleven die twijfelen zelf op de zeepkist te gaan staan, organiseren we eenmalig een gratis sessie (aanmelden hier).

Geen snelle oplossingen

En dit is het begin. Want er is geen ‘quick fix’ voor dit probleem. Bovendien kunnen we meer representatie van vrouwen als expert op beeld, en in de media in algemene zin, niet alleen bewerkstelligen.

Dus aan alle bureaus, journalisten en ervaringsdeskundigen: sluit je vooral aan, want ook wij vinden dat het niet alleen om ons draait.

Marieke Verhaar-Fennis & Dorien Cox zijn medeoprichters van pr-bureau Ovide Agency

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Patrick de Leede
'Inclusieve beeldvorming in de media heeft positieve effecten op de maatschappij' is een statement dat zeer tot mijn spijt geen nadere onderbouwing krijgt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie