Ariana Grande voert de Top 10 meest gezochte afbeeldingen op Google in Nederland aan. Maar Barbera Wolfensberger stoomt op. Miley Cyrus verkoopt de meeste platen. Maar Jacqueline Smit zit haar dicht op de hielen.
We overdrijven misschien. Een beetje. Maar in de Adformatie100, waar de redactie van Adformatie de hele kerstvakantie noest aan arbeidt, wordt nu al één ding duidelijk: het aantal vrouwen in de Top 100 van Onmisbare mensen in het vak neemt zienderogen toe.
Stonden er in de editie van 2013 slechts zeven vrouwen in de lijst, over 2014 is er sprake van een heuse verdriedubbeling. En met hoge noteringen. En denk dan echt aan noteringen in de league van Hotel California en Child in Time. Vakjurylid Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design vindt het goed ‘te zien hoe langzamerhand vrouwen meer invloed krijgen in dit vak’.
Nog een opvallende tendens is de uitgesproken erkenning in het vak van adverteerders met lef. Zowel ceo’s, ondernemers als marketeers met gogme. Denk aan Matthijs Moeken van Jumbo, Raymond Cloosterman van Rituals en Wim Pijbes van het Rijksmuseum, alsmede meerdere marketeers van Heineken. ‘Topcreativiteit wordt ook financieel op waarde geschat en dat is een mooie impuls voor onze industrie’, stelt ADCN-voorzitter en Indie-voorman Lode Schaeffer vast.
Op 8 januari maakt Adformatie de definitieve lijst van 100 bekend tijdens Koffiedik Kijken. Dan wordt ook bekend wie Simon Neefjes (TBWA\) en Barbera Wolfensberger (FHV BBDO) opvolgen als de nummer 1 en hoogste vrouw in de Adformatie100 van 2013.
Tot slot voor nu: er zijn naast talloze superstipstijgers liefst 49 nieuwe binnenkomers in de lijst over 2014. Dus ook 49 uitvallers. Zoals we al zeiden: ‘And I was thinking to myself, This could be Heaven or this could be Hell’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!