Vertrouwen is na ruim een jaar pandemie weer terug in de top van de strategische communicatie-issues in Europa. In Nederland scoort dit onderwerp veruit het hoogste. Vrouwen vormen de meerderheid van het vak, maar worden nog altijd slechter betaald. En stakeholders ‘managen’ per Zoom of Teams lijkt een vaste plek in het vak te hebben veroverd. De afdelingen communicatie moeten wel digitaal wel beter zijn toegerust qua kennis en technologie.
Dat blijkt uit de European Communication Monitor, het grootste onderzoek op het gebied van strategische communicatie, corporate communicatie, communicatiemanagement en pr. n 2.664 respondenten uit 43 landen namen deel.
Vertrouwen, content en social responsability
Vertrouwen bouwen en behouden wordt volgens de meeste Europese communicatieprofessionals een van de belangrijkste strategische onderwerp voor de komende drie jaar. Ruim 38 procent dit als een van de belangrijkste issues de komende jaren. Nederland steekt daar nog ver bovenuit. Bijna de helft (49,1 procent) van de ondervraagden plaatst het in de top-3.
Op een tweede plek wordt de worsteling met content zichtbaar. Ondernemingen zoeken naar nieuwe manieren om goede content te maken en te distribueren, blijkt. Het scoort een tweede plek op de ranglijst van strategische issues, in Nederland noemt 31,3 procent van de respondenten het.
Als derde belangrijkste strategische onderwerp wordt door de Europese respondenten duurzame ontwikkeling en social responsibility genoemd, met 31,3 procent. In Nederland ligt dit aanzienlijk lager:23.2%
Salarissen en lagere lonen vrouwen
Waar kun je het beste als communicatieprofessional in Europa werken als je veel wilt verdienen? Zwitserland is de beste keuze, bijna een op de twee communicatieprofessionals verdienen er meer dan € 150.000 per jaar. Bovendien heeft het land geen respondenten die minder dan € 30.001 verdienen, net zoals - . opvallend - in Nederland.
Andere landen met een groot aandeel in hoge salarissen zijn het Verenigd Koninkrijk (17,6%), Frankrijk (15,9%) en Duitsland (13,9%).
Vrouwen zijn in de meerderheid in het communicatievak, op alle niveaus. Toch zijn de lonen van vrouwelijke beoefenaars lager in vergelijking dan die van mannelijke communicators, zowel voor topposities als voor andere hiërarchische niveaus. De gender gap is vooral op het hogere niveau zichtbaar. Nog geen één op de tien vrouwelijke hoofden communicatie of ceo's van bureaus verdient meer dan € 150.000, terwijl dat bij mannen 18,4 procent is.
Videovergaderen
Videoconferenties en -vergaderingen hebben duidelijk de overhand gekregen tijdens de pandemie. 89,2% van de communicatieprofessionals in Europa hebben het afgelopen jaar gebruikt voor de communicatie met stakeholders. Het meest voorkomende gebruik is te zien in interne communicatie voor het informeren en betrekken van medewerkers (92,5%).
Een meerderheid van de respondenten vindt de technologie effectief is van plan (72,8%) om het ook te blijven inzetten voor de communicatie met stakeholders na de pandemie.
CommTech en digitale infrastructuur
Een overgrote meerderheid van beoefenaars in heel Europa benadrukken het belang van het digitaliseren van stakeholderscommunicatie (87,7%) en het bouwen van een digitale infrastructuur (83,9%). Het huidige niveau van digitale volwassenheid is echter vaak onbevredigend: Slechts een minderheid (43,8%) van de communicatieafdelingen en agentschappen wordt als volwassen beschouwd als het gaat om het leveren van digitale tools voor ondersteunende activiteiten die specifiek zijn voor communicatie
De European Communication Monitor is een initiatief van EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association), EACD (European Association of Communication Directors). Hij is hier te downloaden.