Bij geen nieuws over glijmiddel bedenk je gewoon 'geschokte reacties' voor persbericht


Een manier vinden om altijd te scoren in de media is natuurlijk de heilige graal in het pr-werk. Een beproefd middel is het pr-onderzoekje, bij voorkeur eentje waarin een groot probleem wordt gesignaleerd, en waar de afzender precies het product als oplossing voor heeft.
Het Nationaal Centrum Preventie Stress & Burn-out (de naam alleen al is een pr-truc) kwam bijvoorbeeld onlangs met het onderzoek dat tachtig procent van de jongeren door corona tegen een burn-out aan zit. Laat dit commerciële bedrijf nou net een ‘instrument’ hebben die dit voorkomt. Het AD nam het tot zijn spijt over.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSReclame schuurt
Een andere manier is zorgen dat een bericht zo de nieuwspagina’s binnenglijdt is wat ophef en gedoe creëren. Een ‘ruzie’ tussen de vaste mensen van tafel Voetbal Inside of tussen juryleden van de Voice of Holland bijvoorbeeld. Het zorgt altijd voor veel media-aandacht en meer kijkers, tenminste dat is de bedoeling.
Ook het persbericht van Bodygliss en de drogisterijketen Care & Beauty van gisteren kunnen we in deze categorie scharen. Onder de kop ‘Reclame over glijmiddel schuurt’ meldt drogisterijketen zich ‘onverwacht geschokte reacties op de hals gehaald’ door een gezondheidsprobleem ‘openlijk te verbinden aan seksualiteit’.
De aanleiding voor de ontzetting onder het Nederlandse publiek was een flyer over vaginale droogheid met de koptekst “Wij vrijen weer”. Harry Piet van Care & Beauty vertelt in het persbericht: ‘Wij verbinden een behoorlijk groot probleem direct aan seksualiteit en dat is kennelijk voor een aantal mensen een brug te ver.’

Het vreemde alleen is dat het verder in het persbericht helemaal niet meer gaat over de ontstane ophef. Er worden geen voorbeelden gegeven, er zijn geen verwensingen, zelfs geen doodsbedreiging, en er meldt zich ook geen belangenvereniging of minderheidsgroep die zich benadeeld voelt.
Een speurtochtje op het ophefmedium pur sang Twitter naar de ‘controversiële’ campagne “Wij vrijen weer” levert geen enkele hit op. Ook de Facebook-posts scoren ofwel geen enkele reactie en anders een schamper duimpje omhoog. Zelfs een zoekopdracht op Google laat maar een paar hits zien. “Wij vrijen weer” leidt niet tot ophef, het leidt tot helemaal niks.
We benaderen Harry Piet, de man die volgens het persbericht ondanks de stroom van geschokte reacties ‘het onderwerp vaginale droogte niet uit de weg gaat’. Waar is die ophef te zien of vinden?
Zijn antwoord is vaag weinig overtuigend: ‘Wij kregen signalen van een aantal van onze winkels dat er klanten waren die het confronterend vonden.’ Nog ontwijkender is zijn repliek op de vraag wat die reacties dan waren:
‘Inhoudelijk is het niet aan mij om dat te specificeren.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidJouw voorbeeld is niet een heel goed uitgewerkte case. Maar maar klanten laat ik ook ‘schrikken’ in mijn persberichten. Omdat het publicitair werkt :)
Hoi Jasper,
Jammer dat je het onderwerp van vaginale droogte, seksualiteit en het bijbehorende persbericht gebruikt als voorbeeld om te "scoren" in de media. Het is een onderwerp waar een taboe op rust en juist veel te weinig over wordt gesproken. Zoals je zelf zo goed constateerde wordt er dus ook niet over gesproken op Twitter, Facebook of andere platforms. Terwijl dit relaties zwaar onder druk zet. Het maakt vrouwen onzeker en belemmert hen in hun seksualiteit. Vaginale droogte komt bij 1 op de 2 vrouwen voor. En glijmiddel (een goed glijmiddel) helpt direct. Het zou geweldig zijn als jullie van Adformatie helpen dit onderwerp onder de aandacht te brengen in plaats van kritiek te leveren op de mensen die het onder de aandacht durven te brengen.