Varkensboeren vinden pr heel belangrijk en gaan half miljoen inzamelen voor campagne

‘Als we als varkenshouderij geen pr bedrijven, heb je geen draagvlak’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlandse varkenshouders gaan geld inzamelen om hun pr campagne te financieren. Althans als het aan de leden van de Producenten Organisatie Varkenshouderij ligt. Enkele varkensboeren doen een beroep op hun collega’s om een vrijwillige donatie te storten voor ‘activiteiten op het gebied van communicatie en -pr in 2015’, zoals de meldt.

Persoonlijke brief

De boeren volgen het voorbeeld van POV-voorzitter Ingrid Jansen,die eind januari een persoonlijke brief stuurde aan alle POV-leden met het verzoek een vrijwillige donatie te doen voor sectorcommunicatie en –pr. In totaal willen de boeren 500.000 euro ophalen. Dat is 100 euro per varkenshouder.

Uit de interviews met drie inzamelende boeren, die de POV op haar webite publiceert, blijkt dat het pr-besef bij de varkenshouders goed ontwikkeld is.

Ons Boerenerf

Varkenshouder Aad van Leeuwen ziet de voordelen van pr duidelijk: ‘Als we als varkenshouderij geen pr en communicatie bedrijven, heb je geen draagvlak in de maatschappij en dat is nou nét wat we wel nodig hebben, óók naar de politiek toe.’ Eind 2014 startte de familie van Leeuwen met het concept ‘Ons Boerenerf’. Door middel van een showroom stellen zij het bedrijf open voor boeren en burgers.

Stilletjes klagen

Doneren voor sector-pr als varkenshouder is voor hem en zijn gezin dan ook volstrekt logisch. ‘De sector is te lang in een hoekje gaan schuilen, om daar stilletjes te klagen dat de milieu- en dierenclubs er geen verstand van hebben. Dat is deels onze eigen schuld, en wat pr betreft, kunnen we nog veel van hen leren.’

Geen idee

Sabine Grobbink, die schoolklassen ontvangt en actief over haar bedrijf en vanuit de stal twittert, is het daarmee eens, zo vertelt ze tegen de POV:  ‘Mensen hebben vaak geen idee van de varkenshouderij. Alleen de negatieve verhalen kennen ze uit de media. Met een eerlijk beeld en verhaal zijn ze vaak aangenaam verrast.’ Zij roept haar collega’s eveneens op te doneren om de pr-projecten te kunnen blijven financieren. ‘Er zijn prachtige zichtstallen in Nederland en er is ook goede informatie voor kinderen op school. Daar moeten we zuinig op zijn. Alleen door samen die kosten te dragen kunnen we dit mogelijk houden. Een positief en eerlijk beeld van de varkenshouderij is ongelooflijk belangrijk voor nu en in de toekomst!’

1.000 euro

Johnny Hogenkamp, die zelf vaak groepen burgers ontvangt en zich als varkenshouderactief mengt in het verenigingsleven in Dalfsen en omgeving, snapt dat niet elke varkenshouder ervoor kiest om burgers te ontvangen en rond te leiden. ‘Maar het minste watje dan kunt doen, is het verrichten van een donatie aan de collectieve sector-pr’, meent hij.  ’Wanneer elke varkenshouder jaarlijks 1.000 euro begroot voor eigen bedrijfs-pr dan wel doneert voor het collectief, krijgen we allemaal een veelvoud terug aan maatschappelijke acceptatie.’’

De drie varkenshouders doen dan ook een dringend beroep aan hun collega’s om te doneren. ‘Door zelf verantwoording te nemen krijg je vanzelf meer gevoel en betrokkenheid’, zegt Hogenkamp.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie