Unilever wil met consumenten praten over eetgewoontes, kookgedrag en koopgedrag. Ook willen de marketeers weten wat ze vinden van zijn producten, merken en reclames.
Willeke Brokking is CMI Manager Foods bij Unilever. Zij licht toe: ‘De dertig marketeers van het Savoury-cluster gaan in groepen van vijf chatten met drie consumenten. We hebben gekozen voor Facebook omdat we minimaal wekelijks contact willen, maar wel op het moment dat het de consument uitkomt.’ Gekozen is voor een gesloten omgeving omdat er ook om ‘gevoelige’ informatie wordt gevraagd, bijvoorbeeld naar de omgang met de economische crisis.
Doel van Unilever is dat marketeers een beter begrip en gevoel krijgen van wat consumenten echt vinden. ‘We verwachten dat het zal leiden tot meer inzicht in wat de consument écht beweegt´, zegt Brokking. ´Dit kan leiden tot het aanpassen en verbeteren van onze producten en het levert een rijkdom aan ideeën op.´
Unilever roept consumenten op om mee te doen via het eigen online netwerk Yunomi. Als na drie maanden blijkt dat de methode een succes is, gaat Unilever deze ook voor de andere clusters inschakelen.
Brokking benadrukt dat een dergelijk consumer engagement-project nog niet eerder op deze wijze is uitgevoerd. ´Lays en Fanta zijn ook bezig met online activiteiten. Maar Fanta doet online onderzoek waar deelnemers geld voor krijgen en Lays doet een oproep om ideeën in te sturen. Wij onderscheiden ons door een op een te chatten met mensen. Onze marketeers zullen de mensen uit hun groep uiteindelijk ook live ontmoeten. Het is redelijk intiem: wekelijks is er contact en dat voor een periode van drie maanden.’
‘De uiteindelijke resultaten zijn voor intern gebruik’, zegt Brokking. ‘Maar als er wat leuks is te melden zullen we dat zeker doen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!