Premium

'Twitteraars genereren extra televisiebereik'

Tv-programma’s met veel kijkers zorgen voor veel tweets. Maar het omgekeerde geldt ook, zo blijkt uit onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tweeten over televisieprogramma&;s lijkt ook in Nederland in rap tempo een nationale hobby te zijn geworden. Gebeurt er iets in een televisieprogramma, dan is dat gelijk terug zien in een groeiend aantal tweets. Een omgekeerd effect doet zich echter ook voor; een sterke activiteit op Twitter zorgt ervoor dat meer mensen op een bepaalde zender afstemmen.

Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek dat GfK heeft uitgevoerd met Twitter en SPOT. Uit analyses van ruim driehonderd tv-programma’s en 1,5 miljoen tweets, blijkt dat tv-programma’s een aanzienlijk bereik hebben op Twitter. Het percentage mensen dat onder het kijken volgt wat er op Twitter wordt gezegd, loopt op tot 15%. Hoe sterk die relatie is, hangt vooral af van het genre tv-programma.

Sport en amusementsprogramma’s zorgen voor veel Twitter activiteit. Omgekeerd zorgt Twitter in sommige gevallen ook voor extra televisiebereik.  Dit was bijvoorbeeld het geval bij het Eurovisie Songfestival 2014. Het Oostenrijkse optreden leverde veel tweets op, wat zorgde voor een stijging van het aantal televisiekijkers. Ook de tweets over All you need Kerstspecial en de uitzending van 3FM Serious Request geneerden extra televisiebereik. 

Ambassadeurs
Onder het Twitter-publiek dat naar een tv-programma kijkt, neemt Gfk telkens een groep van Twitter accounts waar die zorgt voor een toename van het aantal tweets. Tot deze ‘ambassadeurs’ behoren fan-sites, bekende Nederlanders en officiële Twitter accounts van de programma’s. 8% van de tweets over deze programma’s komt van deze ambassadeurs.

Over 76% van de voor het onderzoek geselecteerde tv-programma’s heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd. Eén op de tien tweets over de geselecteerde programma’s is afkomstig van een ambassadeur (rechtstreeks of via een retweet). 

Het volledige onderzoek is te downloaden via de .

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie