‘Tv-tarieven stijgen in 2016 en kijktijd onder jongeren neemt snel af'

Als adverteerders dit jaar dezelfde tv-zendtijd inkopen, betalen zij gemiddeld 5 procent meer dan in 2015, blijkt uit een analyse van Ebiquity.

Ebiquity, het bedrijf dat gespecialiseerd is in ‘media value measurement’, analyseerde de tariefkaarten voor 2016 binnen de eigen adverteerderspool. 

Met name RTL en SBS realiseren prijsverhogingen door verschillende indexen naar boven aan te passen. Bij de Ster en BrandDeli is er nauwelijks sprake van inflatie. De prijsverhogingen zitten met name in de maandindices bij RTL. Bij SBS wordt het duurder om veel gebruikte doelgroepen tussen de 20 en 49 jaar te bereiken.

Jonge kijkers
Naast de op de tariefkaarten doorgevoerde prijsstijgingen, blijkt uit de kijfcijfers dat de jongere doelgroepen steeds moeilijker via tv te bereiken zijn. In 2015 is de totale kijktijd met 4,8 procent afgenomen en in de groep 13-19 jaar zelfs met 18,7 procent.
De kijktijd in de voor adverteerders interessante leeftijdsgroep 20-34 jaar is in 2015 met 11 procent gedaald.  Deze dalende kijktijd betekent dat er minder grp’s beschikbaar zijn op de met name jongere doelgroepen en dat deze blijvende schaarste een verder prijsverhogend effect heeft. SBS speelt in op deze ontwikkeling door de standaard doelgroeppakketten aan te passen van 20-54 jaar naar 25-54 jaar.

Ebiquity verwacht dat de trend van dalende kijktijd onder jongeren zich in 2016 verder doorzet, ondanks de sportevenementen als het EK voetbal en de OS die in de zomer worden uitgezonden. Het kijkonderzoek meet vanaf dit jaar ook het bereik van video van de tv-zenders. De verwachting is dat in deze cijfers een deel van de verloren kijktijd op tv weer terug te zien is.

Bart van der Gaag, managing Partner van Ebiquity: ‘Wij adviseren onze klanten prioriteit te leggen bij het onderhandelen van een scherpe grp-basisprijs in de jaarcontracten en hierbij ook eventueel aparte doelgroepafspraken te maken. Daarnaast is het in 2016 extra belangrijk gebruik te maken van seasonality, omdat de prijsverschillen per maand substantieel zijn. Het wordt steeds uitdagender om kostenefficiënt in te kopen. Daarom maken steeds meer adverteerders gebruik van onze benchmark, om zo een goede balans tussen kosten en doelgroepbereik te realiseren.’ 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie