Tiger Countdown

De Tiger Woods aftelsom is begonnen. Gatorade is het eerste merk dat geen behoefte meer heeft aan brand endorsement van de geplaagde golfer. Sinds hij met een slok op zijn Cadillac tegen een boom van de buurman parkeerde, valt er voor elke nieuwe minnares die uit het bos komt een andere merksponsor af. Is de sponsor billionaire nog te redden?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tot voor kort was de Tiger Woods story een ongekend succesverhaal. Een golfer van ongeëvenaard niveau, jong en respresentatief voor verschillende ingrediënen in de Amerikaanse salad bowl: Afrikaans, Aziatisch en Europees. In luttele jaren klom hij op naar de top van zijn sport en parallel naar een hoogtepunt in athlete endorsement. Woods was de eerste sporter die meer dan een mljard dollar vergaarde aan sponsordeals. En in het kielzog vergaarde zelfs zijn vaste caddy Steve Williams sponsordeals.

Zijn agent Mark Steinberg van hanteerde daarbij een aanpak die ook voor Michael Jordan en David Beckham beproefd was: . In plaats van een vast bedrag ontvangen deze celebs dan een percentage van de omzet. Niet iedere sponsor reageert daar positief op. Nike gaf een paar jaar geleden de voorkeur aan een toezegging van 100 miljoen dollar in plaats van een percentage. Woods endorsement van Gatorade (Pepsico) is wel een percentage-deal, vandaar dat Gatorade nu overschakelt naar andere producten.

Een ander bedrijf dat zich al zes jaar met Tiger Woods associeert is Accenture. Op de zijn de advertenties en commercials nog te zien, waarin Tiger Woods zich keer op keer uit een lastige situatie redt. Ook Tag Heuer en Gillette hebben het zinkend schip nog niet verlaten, maar daar zal menig brand consultant zich nu achter de oren krabben.

Een aantal image consultants dat de reputatie van Woods nog te redden is door goede resultaten op de golfbaan. David Beckham heeft immers ook een affaire overleefd. Bij Tiger Woods loopt de teller echter nog. Inmiddels claimen al elf dames dat ze minnares van de golfer zijn geweest. Bij de tabloïds overheerst nu opwinding en tot op zekere hoogte zelfs galgenhumor. The Mirror in Engeland haalt een opiniepeiling aan, waarin van duizend Amerikaanse blondines 89% op de vraag of ze met Tiger Woods in bed zouden duiken reageerde met het antwoord: "Never again".

Endorsed Brands

* Accenture
* AT&T
* Gatorade (Pepsico)
* Gillette (Procter & Gamble)
* EA Sports (Electronic Arts)
* NetJets
* Nike Golf
* Tag Heuer
* TLC Vision Corporation
* Upper Deck

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie