De reden is dat They niet meer bestaat. Dat bevestigen Otto van der Harst, sinds 1 september Directeur Communicatie van Aegon Nederland, en Patrick van der Gronde, mede-oprichter en partner van They.
‘Er is faillissement aangevraagd voor They,’ zegt Van der Gronde, die in het belang van de afwikkeling van het faillissement op dit moment nog geen nadere toelichting kan en wil geven.
Otto van der Harst betreurt het onvermijdelijke afscheid van They, ook al heeft hij zelf niet lang met het bureau samengewerkt; het was zijn voorganger Jan Driessen die in 2008 besloot in zee te gaan met reclamebureau They.
Bij welke bureaus Aegon zich oriënteert, wil Van der Harst niet zeggen. Ook zijn ideeën over de positionering en de toon of richting van een nieuwe campagne houdt hij voorlopig voor zich.
They werd in 2005 opgericht door Jacques Kuyf, Roland van der Vorst, Patrick van der Gronde, Sander Bakker en Kim Dingler. Van der Vorst en Dingler vertrokken respectievelijk in maart 2013 en februari 2014. They maakte spraakmakend en bekroond werk voor onder meer KPN, Vodafone, Coffee Company, Bostheater en Aegon.
In september 2009 werd het bureau door het Amerikaanse vakblad AdAge uitgeroepen tot ‘International Small Agency of the Year’.
Ook maakte They furore met de lancering van het eigen champagnemerk Zarb. In 2009 opende They een vestiging in India.
Afgelopen zomer maakte het bureau nog een campagne voor de KNVB, de Eredivisie en NOC*NSF en een campagne voor kinderen met een spierziekte of andere beperkingen met Frank de Boer als ambassadeur.
Het faillissement werd onvermijdelijk na het vertrek van grote opdrachtgevers Vodafone en Lidl.
Met deze woorden neemt They afscheid op de eigen site:
Yup, that’s it, the end of the road.
They are no more. They have ceased to be. They have kicked the bucket.
They are bankrupt. They are an ex-agency.
It is said that a company is only three phone calls away from bankruptcy. They can tell you it might be four or five.
It all happened somewhere in the crisis aftermath: the departure of some clients, some money and energy burned in pitches and yes, maybe one or two Zarb Champagne parties too many.
They thank all their clients who They have worked with over the years. Thank you for the often long-term commitments and the patience to work with a stubborn but always honest agency.
Thank you to all those passionate people They have created their ideas with. The sound freaks, directors, photographers, online builders, designers and illustrators… you know who you are.
It has been a great ride.
They hope the court appointed curator is a nice guy.
For now, however, They fold their hands together and say “Namaste”.
But the good thing is, They are not lost forever.
They have spread around the industry and will keep taking root.
They were: Amy, Allard, Anita, Annemarie, Annemiek, Annigje, Ashlin, Barbara, Bert, Boris, Bianca, Brigitte, Chris, Christiaan, Clarence, Coco, Danielle, Daniel, Davi, Dennis, Deepanjali, Devon, Dirk, Dorien, Dylan, Edouard, Eefje, Eline, Ellen, Ellen, Emilio, Eveline, Fabian, Florence, Fouad, Hasna, Hester, Ivo, Jacques, Jeroen, Jet, Jochem, Karen, Katja, Katja, Koen, Kostia, Kim, Laura, Lauralouise, Lisa, Maarten, Malti, Marco, Marieke, Marijntje, Marleen, Marlies, Marloes, Matthijs, Matthijs, Melle, Michael, Mirelle, Mirjam, Mitch, Monique, Nico, Nienke, Nouk, Pat, Paul, Paulien, Phil, Pieter, Pim, Raymond, Renée, Rohan, Taejay, Roland, Ruben, Sander, Savina, Sophie, Simonette, Suzanne, Suzanne, Sylvia, Thomas, Tjaco, Tom, Tushar, Vanessa, Vivian, Yannick, Zwier, and all those freelancers and interns that came and worked in the Gumball Factory.
They were you.
They started out with nothing and still got most of it left.